Tom & Thomas (2002)

Regie: Esmé Lammers | 110 minuten | familie | Acteurs: Sean Bean, Inday Ba, Aaron Johnson, Ryan Nelson, Derek de Lint, Bill Stewart, Sean Harris, Geraldine James, Jonathan Schwerzmann, Romaine Fagin, Victoria Hasted, Ravin J. Ganatra, Anil Douglas, Leagh Conwell, Doortje Peters, Mike Dowling, Kate Henry, Lou Landré, David Eeles, Dawn Mastin, Anita Wright, Christopher Ravenscroft, Racheal Joseph, Dave Calderhead, James Webber, Richard Messina, Dorian MacDonald, Ray Graham, Tim Jones, Gemma Johnson, Craig Stokes, Stephen Smith, Melvyn de Kom, Erin Tasmania, Evrim Akyigit, Amanda Wolzak

Regisseuse Esmé Lammers ontving in 1996 voor haar debuutfilm ‘Lang leve de koningin’ een Gouden Kalf voor Beste Lange Speelfilm. Ruim zes jaar later mag Lammers ‘Tom & Thomas’ regisseren. De producenten van deze film zijn Laurens Geels en Dick Maas, die samen al heel wat Nederlandse topfilms op hun naam hebben staan.

Het verhaal gaat over het jongetje Thomas die steeds vaker nachtmerries heeft sinds zijn adoptiefmoeder is overleden. In zijn dromen ziet hij zijn onzichtbare vriend Tom. Ook Tom heeft dromen, daarin komt hij vaak zijn onzichtbare vriend Thomas tegen. De tweeling weet niet van elkaars bestaan af, maar voelt toch een verwantschap in de dromen, ook voelen ze regelmatig elkaars pijn aan. Thema’s als mishandeling, telepathie en de dood komen onder andere aan bod. Dit maakt ‘Tom & Thomas’ tot een redelijk sombere kinderfilm. De onderwerpen zijn namelijk behoorlijk heavy voor de doelgroep. Gelukkig wordt de film, vooral in de tweede helft, erg avontuurlijk. De jonge kijker zal zich vooral in dit gedeelte goed kunnen inleven in de personages. Beeldtechnisch is de kleurrijke, onschuldige wereld van Thomas en het grijze grimmige internaatsleven van Tom erg mooi in beeld gebracht. Ook de muzikale ondersteuning van de film is behoorlijk sterk.

Aaron Johnson zet zowel Tom als Thomas op een leuke, geloofwaardige én integere manier neer. Voor de twaalfjarige acteur is de kinderfilm zijn debuut op het witte doek, eerder heeft hij al wel in televisieseries gespeeld. De dubbelrol zit erg mooi in elkaar, de kijker zal zeker in de waan zijn dat Tom en Thomas door twee verschillende jonge acteurs worden neergezet. De Britse Aaron Johnson is een talent, waar in de toekomst nog veel van te verwachten valt. Ook Sean Bean als Paul Sheppard en Bill Stewart als Finch acteren erg goed in de film. Stewart die een schurkachtige man speelt, welke kinderen uit het internaat ter adoptie verkoopt, komt zeer angstaanjagend over. Sean Bean, bekend uit vooral actiefilms en thrillers, speelt de rol van liefhebbende, chaotische vader leuk en weet de kijker absoluut te overtuigen. Inday Ba schittert als buurvrouw Celia in ‘Tom & Thomas’. Ba straalt een zachte, aangename warmte uit, de jonge actrice is helaas drie jaar na het verschijnen van deze film overleden.

Esmé Lammers zorgt voor honderdtien spannende en ontroerende minuten. ‘Tom & Thomas’ is een mooie avontuurlijke familiefilm, misschien ietwat aan de trieste kant, maar met uitstekende acteerprestaties. Hoewel de film oorspronkelijk bedoeld is als kerstfilm, kan hij prima het hele jaar bewonderd worden.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 24 januari 2002