Tomie: Unlimited-Tomie: Anrimiteddo (2011)

Regie: Noboru Iguchi | 85 minuten | horror, thriller | Acteurs:  Miu Nakamura, Moe Arai, Maiko Kawakami, Kensuke Ohwada, Aika Ohta, Kôichi Ôhori

Wat kun je verwachten als de regisseur van idioterieën als ‘The Machine Girl’ en ‘Tokyo Gore Police’ belooft “iets serieuzers” te maken? Uiteraard een hoop goedkoop ogende gore en kolderieke horrorscènes, maar verrassend genoeg ook een voorzichtige poging tot spanningsopbouw en karakteruitdieping. Regisseur Noboru Iguchi verlegt zijn grenzen en dat resulteert in een vermakelijke – en soms ook best spannende – splatterhorrorthriller.

In ‘Tomie: Unlimited’ draait het om de verlegen Tsukiko (vertolkt door de Japanse popster Moe Arai). Het meisje was getuige van de dood van haar zus Tomie (Miu Nakamura) en is sindsdien behoorlijk getraumatiseerd. Een jaar na het overlijden van haar zus, hoort Tsukiko ineens geklop op de deur van haar ouderlijk huis. Als ze de deur opendoet staat Tomie voor de deur. Springlevend! Of toch niet? Al snel ontdekt Tsukiko dat er iets niet pluis is met haar doodgewaande zus.

‘Tomie: Unlimited’ is gebaseerd op de gelijknamige manga en dat merk je direct. De dood van Tomie oogt grotesk en ongeloofwaardig. In een stripverhaal of anime kan een idiote sterfscène nog wel indruk maken, maar in een real live film ziet de bizarre dood (iets met een enorme kruisvormige spies die ineens uit de lucht komt vallen) er zeer ridicuul uit. Fans van Iguchi zijn goedkope en van de pot gerukte bloederige scènes wel gewend, dus wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon. Wat ‘Tomie: Unlimited’ wel bijzonder maakt (voor Iguchi-fans in elk geval), is zijn poging om een organisch verhaal te vertellen. Het werk van deze regisseur is feitelijk niets meer dan een aaneenrijging van gore horrorscènes, maar met ‘Tomie: Unlimited’ probeert hij zijn personages uit te diepen en wordt er meer aandacht aan het verhaal besteed. Een goede zet.

Arai is goed gecast en weet van de verlegen Tsukiko een inleefbaar personage te maken. De mysterieuze Tomie wordt erg sterk vertolkt door Nakamura die met haar enge lachje en mysterieuze blik continu de aandacht trekt. Ze zet een akelige schurk neer. De grootste troef van de film is toch echt Iguchi zelf. Hij slaagt erin om een sfeervolle, angstaanjagende film te presenteren die bij vlagen aan de eerste ‘Nightmare On Elmstreet’ en ‘Hellraiser’ doet denken. Ook qua special effects, die ook op ambachtelijke wijze zijn gemaakt, al komt er ook flink wat CGI aan te pas.

Iguchi wil te veel laten zien – wat te prijzen is – en dat levert een paar goedkoop ogende scènes op. Door suggestiever te werk te gaan, kun je meer spanning generen. Maat houden is niet de sterkste kant van de regisseur. Maar dat komt niet als verrassing. ‘Tomie: Unlimited’ is echter een knap gemaakte thriller met splatterhorrorpassages. Soms akelig, soms potsierlijk. In ieder geval een aanrader voor iedereen die iedereen die Iguchi een (uitgerukt) warm hart toedraagt.

‘Tomie: Unlimited’ verschijnt maandag 14 mei 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 1 mei 2012 te huur.