Tomorrow Never Dies (1997)

Regie: Roger Spottiswoode | 114 minuten |  actie, avontuur, thriller | Acteurs: Pierce Brosnan, Jonathan Pryce, Michelle Yeoh, Teri Hatcher, Ricky Jay, Götz Otto, Joe Don Baker, Vincent Schiavelli, Judi Dench, Desmond Llewelyn, Samantha Bond, Colin Salmon, Geoffrey Palmer, Julian Fellowes, Terence Rigby, Cecilie Thomsen, Nina Young, Daphne Deckers, Colin Stinton

‘Tomorrow Never Dies’ was Pierce Brosnan’s tweede vertolking van James Bond. Het is goed te merken dat hij zich de rol in korte tijd toe heeft geëigend, sterker nog, toe heeft moeten eigenen, want zelfs voor ‘GoldenEye’ werd uitgebracht, bepaalde MGM/United Artists dat de opvolger ervan begin december 1997 in de bioscopen moest draaien. Er rustte dus een grote druk op de welgevormde schouders van Brosnan en uiteraard op de producers en rest van de crew. Maar Brosnan zit uitstekend in zijn vel, het zelfvertrouwen druipt er vanaf.

De plot van ‘Tomorrow Never Dies’ draait weer om een megalomaan, maar dit keer is het niet iemand die over de wereld wil heersen, maar iemand die over de media van de wereld wil heersen, een originelere invalshoek. Jonathan Pryce kruipt in de huid van deze charismatische, maar over lijken gaande, nieuwsgoeroe Elliot Carver. Omdat hij op het punt staat een wereldwijd kabelnieuwsnetwerk te lanceren, en wil dat iedereen, maar dan ook iedereen ter wereld naar hem kijkt, besluit hij het nieuws niet alleen te verslaan, maar zelf te maken. Hij probeert een Derde Wereldoorlog te ontsteken. Dit doet hij door een conflict te creëren tussen een Brits schip, de HMS Devonshire en twee Chinese straaljagers. Het schip zinkt, maar door een geniale (en uiterst gevaarlijk) apparaat, zijn de coördinaten van het schip niet juist en kan de Britse regering het niet terugvinden. Het grootste deel van de bemanning wordt – net op het punt dat ze denken gered te worden – koelbloedig neergemaaid door werknemers van Carver. Carver heeft de primeur en dan verschijnt Bond ten toneel.

De Britse geheim agent heeft vroeger een relatie gehad met de vrouw van Carver, Paris (Teri Hatcher). James doet alsof hij een bankier is en komt naar het feest dat Carver houdt ter ere van de lancering van zijn wereldwijde kabelnetwerk. Tijdens dit feest worden de twee Bondvrouwen van deze film geïntroduceerd, allereerst natuurlijk Paris, die alleen maar ruzie maakt met James omdat ze hem nog niet vergeven heeft dat hij haar jaren geleden verliet, en ten tweede de mooie Wai Lin (Michelle Yeoh), een Chinees agente, die erop uitgestuurd is Carver’s wandelgangen na te gaan. Ook zien we nog heel even de Nederlandse, en bijna Bondvrouw (zij deed auditie voor de rol van Paris) Daphne Deckers in de rol van pr-assistente. Van de twee dames maakt Michelle Yeoh de meeste indruk, niet alleen omdat zij de meeste screentime heeft in verhouding tot Teri Hatcher. Wai Lin wordt Bond’s partner maar blijft tot vlak voor het einde immuun voor zijn charmes. Daarmee zet ze een krachtige zelfstandige dame neer, die niet gilt om James’ hulp, zelfs niet als ze dat daadwerkelijk nodig heeft. Ze kan zichzelf uitstekend verdedigen en laat een aantal staaltjes van haar martial arts technieken zien. Een welkome afwisseling. Teri Hatcher is slechts in een paar scènes te zien; maar haar karakter is niet voldoende uitgediept. De ommekeer in het willen helpen van James komt te plotseling om geloofwaardig te zijn. Brosnan overtuigt overigens wel in zijn scènes met haar, hij laat duidelijk merken dat ze meer voor hem was dan een avontuurtje. De legendarische Vincent Schiavelli is overigens ook nog even te zien in een kort optreden. Hij zet een interessant personage neer, waarvan je eigenlijk meer zou willen zien.

De uitstraling van ‘Tomorrow Never Dies’ is vooral duur, de film ziet er gelikt uit. Het is goed te zien dat de film meer dan 100 miljoen dollar heeft gekost en dat geld is opgegaan aan de meest exotische locaties en de leuke gadgets (meer dan ooit). Er wordt actie op actie gestapeld en er zit geen saai moment in. De humor is ook weer van een prima niveau, leuke one-liners, waarvan je zou wensen dat je ze in het dagelijks leven zelf zou gebruiken. Bond-fans kunnen hun hart ophalen aan deze aflevering uit de succesvolle serie, kritische mensen zullen klagen dat het meer van hetzelfde is, maar ach, is dat niet altijd het geval bij helden die generaties overleven?

Bioscooprelease: 18 december 1997