Tortured (2008)

Regie: Nolan Lebovitz | 102 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Cole Hauser, Laurence Fishburne, James Cromwell, Emmanuelle Chriqui, Jon Cryer, James Denton, Alistair Abell, Josh Blacker, Michelle Boback, Jesse Bond, Jan Bos, Curtis Caravaggio, Kevin James, Robert LaSardo, Patrick Sabongui, Zak Santiago, Shayn Solberg, Bruno Verdoni, Mick Wilson

Dankzij films als ‘Saw’ en ‘Hostel’ staan martelpraktijken in de film erg in de belangstelling. Horrorfanaten vinden het geweldig om mee te gruwelen met de meest waanzinnige methodes waarop slachtoffers gefolterd worden, alleen voor het genot van de moordenaar – en indirect dus ook voor het plezier van de kijker. Wat je daardoor echter een beetje uit het oog verliest is dat dit soort mishandelingen oorspronkelijk bedoeld zijn voor het winnen van informatie. In ‘Tortured’ gaat men weer terug naar de basisprincipes van het martelen. Amerikaans acteur Cole Hauser heeft al heel wat grote producties op zijn cv staan, maar in ‘Tortured’ mag hij voor het eerst de hoofdrol spelen.

Hauser vertolkt in ‘Tortured’ de rol van Jimmy Vaughn, een stoere (maar voor de dames: aantrekkelijke) vent, die er niet voor terugdeinst grof geweld te gebruiken om zijn doel te bereiken. Op een erg amusante manier probeert hij te infiltreren in een geheime criminele organisatie (het codewoord voor de informatie over de “sollicitatieprocedure” is het roepen dat de koffie te nat is in een coffeeshop). Minder grappig is het lichamelijk onderzoek, zowel in- als uitwendig, dat hij hiervoor moet ondergaan omdat de coffeeshopeigenaar er zeker van wil zijn dat Jimmy geen afluisterapparatuur draagt. Uiteindelijk blijkt Jimmy geschikt voor de baan en wint hij langzaam maar zeker het vertrouwen van topcrimineel Ziggy.

Ziggy is al tijden niet meer door iemand gezien, maar heeft een heel netwerk aan mannetjes die voor hem vuile zaakjes opknappen. Zijn accountant Archie Green (Laurence Fishburne) schijnt zo’n tien miljoen dollar van hem gestolen te hebben en Ziggy wil het terug. Daar heeft hij Jimmy voor nodig. Archie wordt naar een afgesloten ruimte gebracht en Jimmy moet hem daar martelen tot de verlossende woorden, waar de tien miljoen zich bevindt, komen. Dat martelen gaat van het één voor één uittrekken van nagels tot het verbranden van zijn voeten. Maar naarmate de film vordert, krijgt Jimmy meer en meer twijfels of Archie het geld eigenlijk wel verduisterd heeft. Archie vertelt hem over zijn vriendschap met Ziggy en om op zijn gemoed in te spelen laat hij ook terloops weten een vrouw en een dochter te hebben. Zal Jimmy met zijn martelpraktijken door kunnen gaan? Wanneer door Jimmy’s toedoen een van Ziggy’s partners sterft en hij bij zijn onwetende vrouw op bezoek gaat, zien we iets doorschemeren van Jimmy’s ware gevoelens.

Van de plot van ‘Tortured’ moet je vooraf niet al te veel weten. Het is een kundig gemaakte thriller met acteerprestaties van een heel behoorlijk niveau. Met een cast als Laurence Fishburne, Kevin Pollak en James Cromwell kan dat natuurlijk ook nauwelijks anders, hoewel Pollak onderbenut is in zijn rol van psychiater. Cole Hauser laat in zijn eerste hoofdrol zien wat hij in huis heeft en maakt een goede indruk. Wanneer je op basis van de titel een horrorfilm verwacht met veel gore zul je het deksel op je neus krijgen, hoewel scenarioschrijver en regisseur Nolan Lebovitz duidelijk geïnspireerd is door de ‘Saw’-reeks: de scène waarin Jimmy ingewijd wordt in Ziggy’s organisatie doet dankzij de snelle montage zeker denken aan de franchise. Een feilloze productie is ‘Tortured’ overigens niet, er zitten enkele zinloze en clichématige plotlijnen in, zoals bijvoorbeeld de vrouw (Emmanuelle Chriqui) die vindt dat haar vriend teveel opgaat in zijn werk en daarom bij hem weg gaat. Ook de laatste scène voelt wat gekunsteld aan en lijkt alleen toegevoegd om de kijker op een dwaalspoor te brengen. Dat neemt echter niet weg dat ‘Tortured’ dankzij de prima acteerprestaties en het prettige tempo een aardige thriller is die de meeste kijkers beslist zal weten te verrassen.