Touch Me (1993)

Regie: Paul Cox | 29 minuten | korte film | Acteurs: Gosia Dobrowolska, Claudia Karvan, Chris Haywood, Barry Otto, David Field, Norman Kaye

Onafhankelijk filmmaker Paul Cox werd gestrikt voor een bijdrage aan een serie erotische korte films, die gebundeld onder verschillende namen (in verschillende landen) aan het publiek getoond werden. ‘Touch Me’ is zijn aandeel in de serie vaak eerder komische dan prikkelende filmpjes en het mag zeker tot de betere van de collectie gekeurd worden. Het verhaal is minder amusant dan zijn collega’s en voor wie daarvoor openstaat zeker opwindender. Eigenlijk is ‘Touch Me’ een heel realistische verbeelding van relaties, seks en gevoelens. De acteurs zijn niet bijzonder mooi, maar eigenlijk heel gewoon. Cox heeft reeds eerder laten zien niet te schromen oudere mensen voor zijn camera de liefde te laten bedrijven en ook hier is dat weer het geval. Wanneer Sarah met haar minnaar vrijt, zien we zijn kalende hoofd en zijn bollende buik en in feite is het realistische, alledaagse hiervan mooi om te zien. In de korte tijd dat de film duurt, ga je om de twee hoofdpersonages, Christine en Sarah, geven. Omdat de film min of meer een open einde kent, kun je alleen maar hopen dat ze allebei het geluk vinden dat ze zo ontberen.

De oudste, Sarah, is een artieste, ze schildert en geeft les aan studenten, die in de eerste scène hun eigen interpretatie geven van het naakte lichaam van Christine, die naakt in Sarah’s studio poseert. In die scène, nadat de studenten zijn vertrokken, merk je al dat er sprake is van enige seksuele spanning tussen de twee vrouwen. Ze gaan voor een weekendje naar het platteland en komen daar tot rust. Hoewel… Sarah blijft bestookt worden door vreemde, quasi diepzinnige maar eerder dubbelzinnige faxen van een van haar studenten. Door dit soort verhaallijnen lijkt het alsof ‘Touch Me’ deel uitmaakt van een groter geheel, en dat je slechts een fragment hebt mogen zien. Dat is jammer, omdat de personages sympathiek genoeg zijn – en de acteerprestaties ruim voldoende – om nog meer van deze relatieschets te willen zien.