Tower Block (2012)

Regie: James Nunn, Ronnie Thompson | 90 minuten | thriller | Acteurs: Sheridan Smith, Jack O’Connell, Ralph Brown, Russell Tovey, Jill Baker, Loui Batley, Steven Cree, Nabil Elouahabi, Christopher Fulford, Julie Graham, Tony Jayawardena, Jamie Thomas King, Ralph Laurila

Het idee achter de Britse thriller ‘Tower Block’ is actueel: een sluipschutter zaait dood en verderf onder de nietsvermoedende bevolking. In dit geval de bewoners van een grauwe flat die alles op alles moeten zetten om de grillen van een vingervlugge sniper te overleven. Een sterk en nagelbijtend gegeven, want je ziet de moordenaar amper, terwijl zijn aanwezigheid als een donkere wolk boven de hoofden van zijn potentiële slachtoffers hangt. Als je niet uitkijkt, heb je een kogel tussen de ogen. Op papier klinkt dat als een garantie voor een ijzersterke thriller, maar in de praktijk valt dat vies tegen. In de handen van de debuterende regisseurs James Nunn en Ronnie Thompson verzandt deze spannende synopsis in een zwakke speelfilm.

De dreiging van de scherpschutter komt niet over, omdat het je eerlijk gezegd niet kan schelen wat er met de personages gebeurt. De flatbewoners zijn niet erg sympathiek en weten de aandacht niet vast te houden. Het idee is sterk, maar de uitwerking is slap en voorspelbaar. De cast is niet slecht, maar kan weinig met de beperkte karakteruitdieping en vlakke dialogen. Ook de plotgaten en onlogische acties van de personages doen afbreuk aan ‘Tower Block’.

Wat wel geslaagd is, is de grauwe sfeer. Het troosteloze flatgebouw en het vale kleurgebruik zorgt voor een neerslachtig sfeertje dat verder versterkt wordt door de degelijke soundtrack. ‘Tower Block’ is geen slechte film, maar wel een saaie. In het thrillergenre moet je van goede huizen komen wil je nog opvallen tussen de grijze middenmoot. Dat doet deze debuutfilm dus niet. Zonde, want er zat potentie in. Met een groter budget (de special effects zijn niet erg overtuigend), een beter script (met minder plotgaten en beter uitgewerkte personages) en een strakke spanningsboog had dit een klassieker kunnen zijn. Helaas is het nu bij een redelijk debuut gebleven.

‘Tower Block’ verschijnt woensdag 20 februari 2013 op DVD.