Tracks (2013)

Regie: John Curran | 112 minuten| avontuur, biografie, drama | Acteurs: Adam Driver, Mia Wasikowska, Emma Booth, Jessica Tovey, Rainer Bock, Melanie Zanetti, Lily Pearl, Robert Coleby, Bryan Probets, John Flaus, Roly Mintuma, Carol Burns, Tim Rogers, Daisy Walkabout, Felicity Steel

Backpacken door de wildernis van Australië staat bij velen op de bucket list, maar waarschijnlijk niet op de manier waarop deze in ‘Tracks’ wordt ondernomen. Gebaseerd op de gelijknamige memoires van Robyn Davidson vertelt ‘Tracks’ het verhaal van haar trektocht door de woestijn van West-Australië eind jaren zeventig.

Ondanks dit buitengewone verhaal heeft het dus een aardige tijd geduurd voordat deze verfilming tot stand is gekomen. Na ruim twintig jaar in “development hell” (waar in eerdere opzetjes grote namen als Julia Roberts en Nicole Kidman de revue passeerden) was de tijd eindelijk rijp. Uiteindelijk is er gekozen voor Mia Wasikowska (bekend van onder andere ‘Alice in Wonderland’ en ‘Stoker’) in de hoofdrol. Op een spraakcoach kan in ieder geval worden bezuinigd, de actrice haarzelf is afkomstig uit “Down Under”.

Robyn (Mia Wasikowska) heeft slechts één doel voor ogen: het oversteken van de West-Australische woestijn. Zij verlaat haar stadse leven en begint met de voorbereiding van haar 2700 km lange reis. Met veel pijn en moeite probeert zij de benodigdheden bij elkaar te sprokkelen totdat er hulp uit onverwachte hoek komt. National Geographic belooft haar te sponsoren als er een fotoreportage van haar unieke onderneming mag worden gemaakt. Fotograaf Rick (Adam Driver) wordt op de koop toegenomen als haar reis begint met slechts met haar hond en vier kamelen als gezelschap.

Gevraagd naar de reden van haar trektocht antwoordde Robyn steevast “Waarom niet?” En een veel beter antwoord dan dit krijg je als kijker eigenlijk niet, maar daar gaat het in ‘Tracks’ ook niet om. De manier waarop de Australische wildernis wordt afgebeeld is fascinerend om te zien. Vele shots in de film kunnen zo als billboard worden gebruikt ter promotie van Australië. Regisseur Baz Luhrmann zal met jaloerse ogen toezien hoe zijn film ‘Australia’  teniet wordt gedaan.

Mia Wasikowska laat met haar performance in ‘Tracks’ zien dat zij het label van beste nieuwkomer inmiddels is ontstegen. Het wordt steeds lastiger om een rol van haar te noemen die ze niet haar eigen maakt. De kwetsbare maar onafhankelijke vertolking van Robyn is weinig sympathiek te noemen maar ondanks dit gun je haar toch een succesvolle voltooiing van haar reis. Adam Driver is hier de komische noot als de innemende fotograaf Rick. Ook hier heeft de casting zijn werk goed gedaan. Na te zijn geselecteerd voor de nieuwe ‘Star Wars’ films zal zijn ster alleen verder rijzen.

Helaas vormen de kamelen in de film niet de enige hobbels in de weg. De trektocht kan op den duur langgerekt aanvoelen vanwege een gebrek aan spanning en de herhalende voice-over helpt hier niet aan mee. Gelukkig blijven de vele lichtpunten die ‘Tracks’ rijk is langer hangen na de aftiteling.

Een vergelijking met ‘Into the Wild’ is snel getrokken en ‘Tracks’ kan worden gezien als het Australische zusje hiervan. De ontdekkingsreis naar de innerlijke ik staat ook hier centraal, evenals het feit dat beide films een geweldige soundtrack hebben. Na het zien van deze betoverende film wordt het lastig om die reis naar Australië nog uit te stellen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 8 mei 2014
VOD-release: 9 september 2014