Traffik (1989)

Regie: Alastair Reid | 315 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Bill Paterson, Lindsay Duncan, Jamal Shah, Talat Hussain, Fritz Müller-Scherz, Vincenzo Benestante, Bernard Adena, Bakhtiar Ahmad, Basharat Ahmad, Aftab Alam, Shah Murad Aliani, Qasim Ali, Mumtaz Ali Shah, Shirley Allmond, Khalid Anam, Malik Anokha, Linda Bassett, Michael Bertenshaw, Peter Bourke, Sharon Bower, Charu Bala Chokshi, Jonathan Docker-Drysdale, Shabaz Durrani, Mohammed Qasim Fani, Karl-Friedrich Gerster, Shelley Goldfarb, Knut Hinz, Ismat Shah Jahan, Latif Kapadia, Rahat Kazmi, Sanjaf Khadim, Akhtar Ali Khan, Dilshad Khan, Ghasan Sattar Khan, Iman Sattar Khan, Maseen Sattar Khan, Roedad Khan, Salma Akran Khan, Sarwar Khan, Jalal Khattak, George Kukura, Peter Lakenmacher, Aslam Later, Judy Lloyd, Tony Mathews, Annette Mayer, David McAllister, Philip Middlemiss, Nazar Mohammed, Ejaz Ahmed Niazi, Julia Ormond, Regina Pressler, Tilo Prückner, Abu Rahi, Tariq Rahim, Raahi Raza, Roohi Raza, Behroze Sabzwari, Peter Schuchmann, Mukthar Ahmed Sethi, Salma Shaheen, Feryal Gauhar Shah, Shakeel, Saquib Sheikh, Syed Sadiq Shirazi, Peter Snow, Ian Stewart, Zia Ul Qamar, Ronan Vibert, Karl-Heinz von Hassel, Sven Walser, Douglas Welbat, Yaqoob Zakaria

De miniserie ‘Traffik’ toont drie verhalen, die allen te maken hebben met de handel in drugs. Afwisselend zie je het harde bestaan van een voormalig landarbeider in Pakistan, het turbulente leven van een Engelse minister die drugs bestrijdt en een kat-en-muisspel tussen de Hamburgse politie en een verdachte zakenfamilie. In documentairestijl maak je kennis met de weinige winnaars en de vele verliezers in het spel om drugs, geld en macht. Met meer dan drie uur is ‘Traffik’ een serie afleveringen die de moeite van het kijken waard is.

‘Traffik’ draait om de inhoud. Andere zaken, zoals camera- en acteerwerk, zijn van ondergeschikt belang aan de boodschap. Je hebt al snel het idee dat je naar een intrigerend verhaal kijkt. Met name de lotgevallen van de Pakistaanse boer Fazal (Jamal Shah) en het rommelige privé-leven van Engelse minister (Paterson) zijn buitengewoon interessant. De verhaallijn over de Duitse politie is van lager niveau. De miniserie schijnt licht op de internationale drugshandel. In Pakistan (en Afghanistan) zijn veel arme sloebers aangewezen op werk in de gevaarlijke handel en profiteert een handvol mensen daadwerkelijk. De karakterontwikkeling van landarbeider Fazal is prima uitgewerkt. Fazal wordt door de regering verdreven en denkt, teleurgesteld als hij is, snel carrière te maken in de heroïnehandel. Hoe hoger hij klimt op de ladder van het Pakistaanse drugsnetwerk, hoe meer hij in conflict geraakt met zijn normen en waarden. Shah’s voortvarende carrière is niet altijd geloofwaardig, maar hij is wel degelijk een interessante acteur, die rust en kalmte uitstraalt.

De lotgevallen van minister Paterson zijn minstens even boeiend, maar komen pas later in de afleveringen tot bloei. In het begin is Paterson te lang bezig de harde jongen te spelen, die zijn verslaafde dochter eigenhandig af laat kicken. Vele teleurstellingen en confrontaties met de werkelijkheid later, blijkt Paterson een heel warme man, die ontdekt waar het leven echt om draait. Toegegeven, het verhaal over de minister, is moralistischer van toon dan de andere twee verhalen, maar ook intenser vanwege de explosieve en realistische relatie tussen vader en dochter.

Het derde verhaal is een spel tussen de politie in Hamburg en een vrouw die de vuile zaken van haar man voortzet om redenen van winstbejag. Het Duitse verhaal is rommelig, omdat het te pretentieus is opgezet. Er zijn teveel gebeurtenissen, toevalligheden en karakters, waardoor het getoonde je nooit echt meesleept. Meest interessant zijn de innerlijke drijfveren van de twee rechercheurs, die met gevaar voor eigen leven proberen de drugs buiten de stad te houden. Een fatale gebeurtenis heeft uiteindelijk grote gevolgen voor de normen en waarden van één van de agenten, die vervolgens als een blind paard probeert de drugsdealers te ontmaskeren.

Voor ‘Traffik’ moet je de tijd uittrekken: uiteindelijk is het waardevol om je te verdiepen in de hoofdrolspelers van het drugsspel. Een deel van de vele acteurs is van laag niveau, maar de meeste hoofdpersonages van de drie afzonderlijke verhalen maken de tekortkomingen grotendeels goed. ‘Traffik’ confronteert je met de keiharde drugswereld en de desastreuze gevolgen voor arm én rijk, zonder een laagje glamour toe te voegen.

Robbert Bitter