Trainwreck (2015)

Regie: Judd Apatow | 125 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Amy Schumer, Bill Hader, Brie Larson, LeBron James, Colin Quinn, John Cena, Tilda Swinton, Ezra Miller, Vanessa Bayer, Randall Park, Jon Glaser, Evan Brinkman, Mike Birbiglia, Norman Lloyd, Daniel Radcliffe, Marisa Tomei, Method Man, Amar’e Stoudemire, Nikki Glaser

Amy (Amy Schumer) is een redacteur bij een roddelblad. Ze gaat zuipend en seksend door het leven en gelooft niet in monogamie en vaste relaties. Ze zorgt voor haar lastige vader die in een tehuis zit en is close met haar jongere zus. Wanneer Amy een groot artikel moet schrijven over de succesvolle sportarts Aaron (Bill Hader) merkt ze dat ze voor hem valt en hij voor haar. Is Amy in staat om een volwaardige relatie aan te gaan zonder daarbij zichzelf in de vernieling te helpen?

Amy Schumer is een grote hit in 2015. De comédienne die haar eigen sketchshow “Inside Amy Schumer” heeft op Comedy Central, is ineens overal. Met haar vriendelijke gezicht neemt ze iedereen in de maling als ze harde grappen maakt over drank, seks en vooral zichzelf. Haar eigen show is zo succesvol dat bekende namen in de rij staan om met haar samen te werken en de show is in 2015 voor meerdere Emmy’s genomineerd. Schumer schrijft haar shows zelf en haar talent werd al snel opgemerkt door Judd Apatow (‘Knocked Up’, ‘This is 40’) die graag een film met haar wilde maken. Nu is er ‘Trainwreck’, geschreven door Schumer en geregisseerd door Apatow. De film is deels biografisch: naast dezelfde naam heeft Schumer ook een zus met wie ze close is en een vader met de ziekte MS. De versie van Amy die we zien in de film is volgens Schumers eigen woorden een jongere en uitvergrote versie.

Schumer houdt zich in de hoofdrol prima staande, naast de grappen is ze ook overtuigend in de serieuze scènes. Bill Hader is als love interest goed gekozen. Hader, die net als Schumer vooral bekend is om zijn komedie werk, maakt van Aaron een sympathiek karakter. In de bijrollen zien we verder een sterke Brie Larson als Amy’s zus en Colin Quinn die als Amy’s vader direct de show steelt in de openingsscène. Verrassend zijn de rollen van basketbalster LeBron James die over flink wat komisch talent beschikt en een haast onherkenbare Tilda Swinton als de boss from hell.

Vergelijkingen met films als ‘Bridesmaids’ zijn snel gemaakt. Niet heel gek, want regisseur Judd Apatow produceerde ‘Bridesmaids’ en de grove humor uit die film is ook deels in ‘Trainwreck’ te vinden. Al gaat het in ‘Trainwreck’ misschien nog wel een stapje verder. Met sterke grappen over seks, tampons en monogamie zullen zowel vrouwen als mannen zich vermaken bij de plot. Het belangrijkste verschil is de hoofdzaak tussen de films. In ‘Bridesmaids’ draaide de film vooral om de vriendschap tussen twee beste vriendinnen en was romantiek bijzaak maar in ‘Trainwreck’ is de liefde belangrijker. De plot is wat dat betreft vrij standaard en volgt alle conventionele romcom clichés. Toch is dit nooit storend omdat Amy’s karakter zo origineel is. Wel gaat de film met zijn twee uur naar het einde toe rekken, maar daar hebben films van Apatow wel vaker last van.

‘Trainwreck’ is een verfrissende romantische komedie die rijzende ster Amy Schumer alle mogelijkheid geeft om te stralen. De harde humor en de soms overduidelijk geïmproviseerde scènes zijn een schot in de roos. Maar het beste aan de film is dat je tijdens het lachen onbewust ook helemaal mee gaat in de romantiek en je heel hard hoopt op een happy end.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 27 augustus 2015
DVD- en blu-ray-release: 6 januari 2016