Trance (2013)

Regie: Danny Boyle | 103 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson, Danny Sapani, Matt Cross, Wahab Sheikh, Mark Poltimore, Tuppence Middleton, Simon Kunz, Michael Shaeffer, Tony Jayawardena, Vincent Montuel, Jai Rajani, Spencer Wilding, Gursharan Chaggar, Edward Rising

Simon (James McAvoy) werkt bij een veilinghuis. Samen met een paar criminelen onder leiding van Franck (Vincent Cassel) steelt hij een schilderij ter waarde van 25 miljoen pond. Maar er gaat iets mis. Simon krijgt een harde klap tegen zijn hoofd. Wanneer hij in het ziekenhuis wakker wordt heeft hij geen idee meer waar hij het schilderij heeft gelaten. Franck en zijn bende martelen Simon maar komen er al snel achter dat het geen zin heeft: Simon weet het écht niet meer. Als laatste redmiddel wordt de hulp van hypnotherapeut Elizabeth (Rosario Dawson) ingeschakeld. Er ontstaat een ingewikkelde driehoeksverhouding tussen Simon, Franck en Elizabeth. De grenzen tussen hypnose, dromen en werkelijkheid vervagen. Wie valt er nog te vertrouwen?

Het oeuvre van regisseur Danny Boyle is zeer afwisselend. ‘Trainspotting’, ‘28 Days Later’ en ‘Slumdog Millionaire’ hebben qua verhaal weinig overeenkomsten. Denk ook aan ‘The Beach’ of ‘127 Hours’, weer totaal anders. Zijn films spelen zich af in het Verenigd Koninkrijk, de VS, India en zelfs in de ruimte (‘Sunshine’). Zijn talent en interesse beperken zich echter niet alleen tot film. In 2012 regisseerde Boyle bijvoorbeeld ook de briljante opening van de Olympische Spelen in Londen. Wie heeft niet het fameuze filmpje gezien waarin Daniel Craig als 007 Queen Elizabeth uit een helikopter liet springen? De voorbereiding van de Spelen duurde enkele jaren waardoor Boyle de kans zag om tussendoor nog twee projecten af te ronden. In 2011 bracht hij Frankenstein op het toneel met Benedict Cumberbatch en Johnny Lee Miller die al eerder speelde in ‘Trainspotting’. In datzelfde jaar werd ‘Trance’ opgenomen. De film klinkt nu misschien als een tussendoortje, maar dat neemt niet weg dat de film zeker de moeite waard is. Met ‘Trance’ kan Boyle weer een genre aan zijn werk toevoegen: de psychologische thriller.

De openingsscène van ‘Trance’ heeft een typische Boyle sfeer. Strak geregisseerd met een snelle montage, pompende muziek en bijzondere shots. Tot aan de ontmoeting met Elizabeth is het verhaal van de film nog redelijk lineair. Maar Elizabeth verraadt bij haar eerste ontmoeting met Simon dat ze hem al eens eerder heeft ontmoet en vanaf dan begint het giswerk. Omdat je constant op het verkeerde been wordt gezet is ‘Trance’ het prettigst om te ervaren door het verhaal gewoon over je heen te laten komen. Het is niet aan te raden te veel te speuren in het verhaal, want dat zal je vast een fikse hoofdpijn opleveren. Op die manier stoor je je ook minder aan de steeds ongeloofwaardige elementen die zich aan het eind van de film voordoen. Er komen zelfs wat Inception-achtige elementen in ‘Trance’ voor. De kans is groot dat je tijdens de aftiteling de plot nog even gaat reconstrueren om alles goed te kunnen begrijpen.

De cast is op dreef met hier en daar wat imperfecties. James McAvoy als Simon is prima maar overtuigt niet in zijn relatie met Elizabeth. Rosario Dawson is wel goed gecast als de kwetsbare femme fatale die alle mannen het hoofd op hol brengt. Haar chemie met Vincent Cassel spat van het scherm. Net als bij een aantal van zijn eerdere films (‘Trainspotting’, ‘Sunshine’) werkte Boyle voor ‘Trance’ weer samen met Rick Smith van Underworld voor de soundtrack. Een goede keuze want de elektronische sound past goed bij zowel het thrillergenre als de vaart van de film.

‘Trance’ is een psychologische thriller die je continue om de tuin leidt. Ondersteund door een strakke soundtrack en mooie shots ga je helemaal mee in het moderne film noir sfeertje dat Danny Boyle creëert. Hier en daar zitten wat ongeloofwaardige elementen maar door de kundige regie en vaart van de film is ‘Trance’ een zeer vermakelijke film geworden.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 6 juni 2013
DVD- en blu-ray–release: 6 november 2013