Trash (2014)

Regie: Stephen Daldry | 114 minuten | avontuur, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Rickson Tevez, Gabriel Weinstein, Eduardo Luis, Rooney Mara, Martin Sheen, Wagner Moura, Christiane Amanpour, Selton Mello, André Ramiro, Jesuíta Barbosa, Nelson Xavier, Daniel Zettel, José Dumont, Maria Eduarda, Stepan Nercessian, Gisele Fróes

In de zomer van 2014 maakte de wereld tijdens het WK Voetbal beter kennis met Brazilië. De schijnwerpers werden even op dit land gericht en een hele hoop vuiligheid in verband met de gecorrumpeerde overheid kwam aan het licht. Vuiligheid is ook wat ‘Trash’ laat zien. Drie jongens spenderen hun dagen met het sorteren van afval op een vuilnisbelt in Rio de Janeiro. Wanneer ze tussen het afval een portemonnee vinden, komen ze in diepe problemen terecht. Een sadistische politiecommissaris opent een klopjacht op de jongens.

De moralistische ondertoon maakt van ‘Trash’ een gegarandeerde publiekstrekker. Dankzij de ethische superioriteit van de westerse personages geeft de film een toegankelijke inkijk in de problematiek van een derdewereldland. Helaas komt dat niet ten goede aan de kwaliteit van de film. De plot doet door de vele voorspelbare wendingen vaak de haren te berge rijzen. De dialogen zijn kinds en erg onnatuurlijk en de clue is een belediging aan het adres van de kijkers geschatte intelligentie.

Zoals veel westerse films die zich afspelen in ontwikkelingslanden heeft ook ‘Trash’ een pedant karakter en wordt Brazilië als weinig meer dan een corrupte en armoedige broedplaats voor misdaad voorgesteld. Regisseur Daldry verklaarde in een interview de film te willen eindigen met een positieve ondertoon, omdat er volgens hem al teveel sociale drama’s verkeerd aflopen. Dit lijkt echter het enige cliché te zijn dat Daldry heeft weten te vermijden, voor de rest loopt de film er hevig van over.

Het gevaar is hierdoor jammer genoeg dat het makkelijk wordt over de mooie elementen van de film heen te kijken, die wel degelijk aanwezig zijn. Denk hierbij aan de mooie soundtrack en ook aan het jonge acteertalent. Net als in Daldry’s ‘Billy Elliott’, is het beste aan deze film de energie die de regisseur uit zijn jonge sterren weet te halen. Tevez, Luis and Weinstein spelen hun rol met een onbevangen en oprechte jongensachtigheid die de film een speels en uptempo karakter geeft.

De Brazilianen worden bijgestaan door Martin Sheen, die een priester speelt, en Rooney Mara, een hulpverlener. Zij werken beiden op de vuilnisbelt en worden voorgesteld als westerse goeddoeners die zich als ‘redders’ van de Braziliaanse favela-bewoners opwerpen. Beide acteurs zetten echter kleurloze en betuttelende personages neer wiens voorspelbare verhaallijn de film enkel vertraagt. Sheen en Mara voegen bar weinig toe aan de film, maar het is uiteraard de vraag of regisseur Daldry evenveel fondsen bij elkaar had weten te krijgen zonder deze westerse ondertoon.

Het blijft moeilijk te begrijpen hoe een regisseur als Daldry, die zo’n meesterwerken onder zijn naam heeft staan (Billy Elliott! The Hours! The Reader!) een eenzijdige en voorspelbare film als deze af heeft weten te leveren. Het is maar al te makkelijk een hoge box office te halen door armoedige situaties te combineren met een vrolijke soundtrack en kleurige beelden, humoristische personages en een never back down moraal. Helaas hebben we dat al net iets te vaak voorbij het beeldscherm zien passeren.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 27 november 2014
DVD- en blu-ray-release: 8 april 2015