Trash Humpers (2009)

Regie: Harmony Korine | 94 minuten | drama | Acteurs: Rachel Korine, Harmony Korine, Brian Kotzur, Travis Nicholson, Chris Gantry, Paul Booker, Dave Cloud, Chris Crofton, Charles Ezell, Kevin Guthrie, Page Spain

Teder pakt de gemaskerde man een bloem vast. Vol bewondering en met een liefdevolle blik aanschouwt hij de pracht van de natuur. In zijn doffe ogen spreekt echter geen enkele vorm van emotie. Het masker waarmee hij zich uitgedost heeft, dat van zijn een kale oude man, is anoniem en vormeloos. De vrienden van deze eenzaat dragen immers hetzelfde gezicht. Dan rukt de man de bloem uit de grond, neemt hem in zijn mond en maakt snelle bewegingen. Deze fleurige fellatio doet hem goed. Dat is zomaar een scène van het bijna anderhalf uur durende rariteitenkabinet dat ‘Trash Humpers’ heet.

Wat de makers van deze film bezielt om anderhalf uur van dit soort onzin op te nemen, blijft een raadsel. Volwassen mannen en een vrouw, getooid met een latexmasker van bejaarde mannen, dartelen vrolijk rond en plegen seksuele handelingen op takken, vuilniszakken en vuilcontainers. Een masturbatiescène met een tak wordt afgewisseld met een fragment waarin een basisschoolleerling een pop met een hamer bewerkt. Vervolgens wordt ingezoomd op twee mannen die suggestieve bewegingen maken op een vuilniszak waarna een korte scène met een nogal houterig dansende dame (met masker) volgt. Even daarna zie je twee zwaarlijvige mannen, slechts gekleed in ziekenhuiskleding, die door middel van een panty aan elkaar vastzitten.

Het eerste kwartier is het nog bijzonder, omdat je een verhaal verwacht. Tevergeefs. Deze onzin is de reden dat mensen er geen enkel probleem mee hebben dat er op kunst bezuinigd wordt. Het slaat nergens op, is lelijk (de film heeft de kwaliteit van een vaak bekeken VHS-tape inclusief strepen) en doelloos. Onsamenhangende scènes volgen elkaar op en dialogen bestaan uit gek gehinnik dat voor gelach door moet gaan en one liners die steeds herhaald worden. Dit is ‘Jackass’ met pretenties en zonder grappen. Of je moet dubbel liggen om een fragment waarin suggestieve handelingen met bloemen, takken en lantaarnpalen uitgevoerd worden. Daarnaast heeft deze kolder ook geen soundtrack.

‘Trash Humpers’ zal ongetwijfeld kunstzinnig bedoeld zijn. Dit soort films wordt door (vrijwel) niemand begrepen, maar critici zullen er van smullen omdat ze er met vakgenoten lekker intellectueel over kunnen ouwehoeren. In volzinnen. Waarschijnlijk zal dat monologen als “De nihilistische denkwijze van de huidige generatie wordt weergegeven door middel van een lelijk geschoten film waarin de degradatie van de moderne maatschappij centraal staat” en “Beschaving is slechts een dun laagje vernis en de mensheid is druk bezig om de natuur te onteren” opleveren. Het zij zo. Dit soort hysterische kolder is de reden dat je meer moet betalen voor concert- en bioscoopkaartjes. Boycotten deze hap. De enige ster die deze onzin verdient is een werpster.

Waardering: 0

Bioscooprelease: 14 april 2011