Treasure Island Kids: The Battle of Treasure Island – Schateiland 1 – De Slag om Schateiland (2004)

Regie: Gavin Scott | 101 minuten | avontuur | Acteurs: Beth Allen, Frank Brown, John Callen, Jack Hurst, Joseph Moore, Adele Pascoe, Randy Quaid, Sasha Tilley, Nicko Vella, Devon Wood

De film ‘Treasure Island Kids: The Battle of Treasure Island’ is geïnspireerd door het boek ‘Treasure Island’ van Robert Louis Stevenson, maar is wel iets minder spannend dan het beroemde voorbeeld, een heel klein beetje maar. Het begin is nog wel leuk in een Londense haven in het jaar 1780. Er is sprake van een oude schatkaart en een verborgen goudschat van mythische omvang. Dan zien we een prachtig landhuis in de moderne tijd waarin als piraten verklede mannen een inval doen om een geheimzinnig kistje met de beruchte schatkaart uit de schoorsteen van de open haard te halen en ten slotte zien we de aankomst van een groep onwillige pubers op ‘Treasure Island’. Een tikkeltje verwarrend, maar wel in orde.

Het verhaal dat na dit aardige begin volgt, is nogal chaotisch en hangt van incidenten aan elkaar, dus om te proberen te vertellen waar de film nu eigenlijk over gaat, is bepaald niet eenvoudig. Er is een eiland waar een enorme goudschat ligt begraven en een afstammeling van de beruchte piraat Flint die probeert om de schat van zijn voorvader te vinden en zich deze toe te eigenen. Het eiland is echter in handen van twee oude mensen die geholpen door hun nicht proberen te voorkomen dat ze het eiland door schulden kwijtraken. De oude man heeft jarenlang vergeefs geprobeerd de goudschat te vinden en hun nicht heeft als laatste reddingspoging bedacht dat ze een vakantieoord voor kinderen moeten beginnen. Hun hoop lijkt de grond in geboord te worden als blijkt dat de kinderen nergens zin in hebben, behalve zo snel mogelijk weer naar huis te gaan.

Het beste is nog om je niet al teveel te willen verdiepen in zaken als de uitvindingen van de oude man, die geen duidelijk doel hebben in de film behalve er gewoon te zijn, noch in het puberleed dat nu eens belangrijk is en dan weer niet en ook niet in het feit dat de ouders via webcams alles wat er op het eiland gebeurt kunnen zien, want de relevantie daarvan…. Ach, als je alles een beetje gelaten over je heen laat komen, is de film prima als achtergrond voor een kinderfeestje waarbij het niet uitmaakt wanneer je wel of niet kijkt, want de verhaallijn kun je toch niet kwijtraken vanwege het geheel ontbreken daarvan en het spel is zo plat dat ook heel jonge kinderen de rollen bij wijze van feestelijk onderdeel eenvoudig kunnen naspelen.

Diana Tjin-A Cheong