Trigger (2006)

Regie: Gunnar Vikene | 78 minuten | familie | Acteurs: Thor Michael Aamodt, Elias Holmen Sørensen, Robert Skjærstad, Ann Kristin Sømme, Reidar Sørensen, Anneke von der Lippe, Sven Wollter, Adele Karoline Dahl, Eli-Anne Linnestad, Eivind Sander, Frederik Melby, Tobias Roald, Jonas Joranger Larsen, Julia Boracco Braaten, Maria Elisabeth Hansen

Scandinavië heeft een naam hoog te houden wat betreft kwalitatief hoogstaande jeugdfilms. Met ‘Trigger’ weet de Noor Gunnar Vikene zijn afkomst eer aan te doen. Het is een meeslepende film, die ondanks het wat onoriginele uitgangspunt, de volle speelduur weet te boeien. Debutant Monica Boracco Borring heeft in haar scenario een intelligente draai gegeven aan het standaard tienerverhaal van een meisje en een paard. De combinatie van diverse thema’s, zoals angst, de dood, leugens en bejaarden, pakt in deze film uitstekend uit.

De elfjarige Alise jokt al tijden tegen haar klasgenootjes dat ze kan paardrijden, en zelfs wilde paarden kan temmen. Eigenlijk is Alise een angsthaas die zich, geïnspireerd door haar grootvader’s verhalen over vroeger, veel beter voor wil doen dan ze is. Het meisje is zelfs als de dood voor paarden, ze durft er niet eens bij in de buurt te komen. Een leugen die klein en zelfs onschuldig begint, maar door een onverwachte gebeurtenis raakt ze verstrikt in een web van haar eigen misleiding.

Met haar opa gaat het al tijden niet goed. Het is een chagrijnige oude man, die in een van de eerste scènes gevoelens van afkeer op weet te roepen bij het publiek. Echter is ook wel duidelijk dat er meer achter zijn norse houding zit dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De kijker komt hier gaandeweg, tegelijk met Alise, achter. De twee familieleden krijgen gedurende de film een steeds hechtere band.  Het verhaal is bewust klein gehouden. Omdat afgezien is van zijplots en te veel bijfiguren, ligt de focus puur op de redding van het paard door Alise en haar opa en de ontwikkelingen die beide personages vanwege deze gebeurtenis doormaken. Knap dat dit op zo’n geloofwaardige manier in slechts 75 minuten verteld kan worden.

De film is bij vlagen, zeker op het eind, zo spannend dat de kijker gefascineerd op het puntje van zijn of haar stoel zal zitten, alsof ‘Trigger’ een heftige actiethriller is. De jonge Ann Kristin Sømme betovert met haar olijke blik, maar evenzo vaak angstige gezichtsuitdrukkingen, de kijkers. Hopelijk blijft het voor de veelbelovende actrice niet bij deze ene rol. Ook de beelden van het prachtige paard zijn erg mooi. ‘Trigger’ is specifiek bedoeld voor jongeren, maar ook volwassenen zullen ongetwijfeld genieten van deze Noorse film.

Bioscooprelease: 24 januari 2008