Triple 9 (2016)

Regie: John Hillcoat | 116 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Chiwetel Ejiofor, Casey Affleck, Anthony Mackie, Woody Harrelson, Aaron Paul, Kate Winslet, Gal Gadot, Norman Reedus, Teresa Palmer, Michael Kenneth Williams, Clifton Collins Jr., Michelle Ang, Terence Rosemore, Terri Abney, Alexander Babara, Anthony Belevtsov, Luis Da Ailva Jr., Ian Casselberry, E. Roger Mitchell

Corruptie in de politiegelederen: het blijft een dankbaar onderwerp voor misdaadfilms. Dat is niet zo gek, want het onderwerp levert heel wat klassiekers op. ‘Serpico’ (1973), ‘The Untouchables’ (1987),  ‘L.A. Confidential’ (1997), ‘The Departed’ (2006), elk decennium kent haar favorieten. Met ‘Triple 9’ voegt regisseur John Hillcoat, naar een origineel idee van debuterend scenarioschrijver Matt Cook, daar een nieuwe loot aan toe. Een klassieker in het genre zal ‘Triple 9’ niet worden, al ligt dat niet aan de topcast die meewerkte aan de film.

‘Triple 9’ speelt zich af in Atlanta. Criminelen Michael Atwood (Chiwetel Ejiofor) en broers Russel en Gabe Welch (Norman Reedus en Aaron Paul) werken samen met twee corrupte agenten, Franco Rodriguez (Clifton Collins Jr.) en Marcus Belmont (Anthony Mackie). In een veelbelovende openingsscène beroven zij een bank waar ze een kluisje leeghalen. Michaels schoonzus Irina (Kate Winslet) heeft hem op slinkse wijze zover gekregen dat hij deze klus voor haar doet, omdat met de inhoud van de box haar echtgenoot, een Russische maffiabaas, vrij gekregen kan worden. Maar na deze deal is het zaakje nog niet rond. Er moet nog één – onmogelijk lijkende – klus geklaard worden. En dat is waar de titel verklaard wordt…

De ijzersterke cast verraadt de aspiraties die John Hillcoat had. Een aantal van hen zijn in een rol gecast die je niet direct van hen verwacht. Niet alleen Kate Winslet, als meedogenloze Russische maffia mevrouw, is verrassend, ook Chiwetel Ejiofor zien we niet vaak als bad guy en het is verfrissend om Casey Affleck weer eens te zien in een sympathieke rol. Het nadeel van de lange lijst met topacteurs is meteen ook het nadeel van de film: er zijn teveel personages, zodat a. de karakters niet tot enige verdieping komen, afgezien van de clichématige kenmerken en b. het aanwezige acteertalent niet ten volste benut wordt omdat er simpelweg te weinig tijd is. Het rommelige scenario doet daar nog een schepje bovenop en het lukt de cast niet om iets van leven in het verhaal te blazen. Emotionele binding blijft uit.

De beelden zijn rauw en soms extreem gewelddadig, en veel speelt zich af in het donker, belicht met rode lampen. Het levert een bij vlagen benauwd sfeertje op, maar waar je ook bent, tijdens het kijken van deze film, nagelbijtend op het puntje van je stoel zal het niet zijn. ’Triple 9’ weet de aandacht van de kijker niet continu vast te houden. Middelmatig op zijn best. Een film die lijkt te schreeuwen om een director’s cut.

Bioscooprelease: 7 april 2016
DVD- en blu-ray-release: 31 augustus 2016