Trishna (2011)

Regie: Michael Winterbottom | 113 minuten | drama | Acteurs: Freida Pinto, Anurag Kashyap, Riz Ahmed, Huma Qureshi, Roshan Seth, Kalki Koechlin, Harish Khanna, Neet Mohan, Aakash Dahiya, Meeta Vashisht

Merkwaardig. Wie anno 2012 het oeuvre van Michael Winterbottom erop naslaat zal vooral sterke films zien (‘24 Hour Party People’, ‘The Road to Guantanamo’, ‘The Trip’) naast een enkele matige (‘Code 46’). Slechts twee missers kent zijn oeuvre: het pornopopdrama ‘9 songs’ en de drammerige anti-globaliseringsdocu ‘The Shock Doctrine’. Laten dat nou de enige films zijn die ondergetekende van Winterbottom recenseerde. Is het dan slecht karma dat het bij film nummer drie opnieuw mis gaat?

‘Trishna’ is losjes gebaseerd op Tess of the d’Urbervilles van de 19e eeuws schrijver Thomas Hardy. De Tess in deze bewerking heet Trishna. Ze is de bloedmooie dochter van een koerier in een dorpje in het India anno nu. De ontmoeting met Jay, de rijke zoon van een hoteleigenaar, zet Trishna’s leven op zijn kop. Wat begint met een eenvoudige baan in het hotel van haar aanbidder, verandert in een volwaardige relatie die langzaam afglijdt naar een bestaan vol perverse machtsspelletjes. Daarbij fungeert het klassenverschil tussen de twee als rottend fundament.

Het eerste uur van ‘Trishna’ is goed te doen, met dank aan de sfeervolle beelden. Het is genieten geblazen van de gevarieerde architectuur, de landschappen, de felgekleurde kleding en de mooie karakterkoppen. Ondersteund door sfeervolle muziek en met een verhaal dat nog niet uit de rails is gelopen, is het een toeristische trip aan de hand van een capabel gids.

Pas als we aan de Indiase schoonheid gewend zijn, komt de makke van deze film boven water. De personages van Trishna en Jay zijn lege hulzen, karakters zonder ook maar enige individualiteit of diepgang. Als kijker heb je geen idee wat er achter die gezichten schuilgaat, en waarschijnlijk hebben ook de acteurs hier nauwelijks weet van. Bijkomend probleem is de vreemde combinatie van 19e en 21e eeuwse stereotypering.  Dan weer lijkt Trishna een 19e eeuwse bediende, dan weer is zij een moderne jonge vrouw, compleet met gsm en hippe ambities. Dat dubbele zit ook in Jay, die afwisselend lijkt op een hipster en een verveelde pasja.

Als dan op het eind het verhaal ontspoort, Trishna en Jay zaken uithalen die nauwelijks door het voorgaande zijn gemotiveerd, is de film reddeloos verloren. In theorie is de verhuizing van Tess van het 19e eeuwse Engeland naar het 21e eeuwse India een spannend idee, in de praktijk lijkt het nergens naar.

Bioscooprelease: 30 augustus 2012
VOD-release: 22 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 22 oktober 2013