Trolls (2016)

Recensie Trolls CinemagazineRegie: Mike Mitchell, Walt Dohrn | 92 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie, fantasie, musical | Originele stemmencast: Anna Kendrick, Zooey Deschanel, Justin Timberlake, Christine Baranski, Jeffrey Tambor, Christopher Mintz-Plasse, James Corden, Kunal Nayyar, Gwen Stefani, Russell Brand, John Cleese, Quvenzhané Wallis, Meg DeAngelis, GloZell Green, Ron Funches, Walt Dohrn | Nederlandse stemmencast: Sharon Doorson, Waylon

Wie opgroeide in de jaren tachtig of negentig van de vorige eeuw kent ze vast nog wel; de plastic trollenpoppetjes met hun felgekleurde, kambare – en vaak recht omhoog staande – haar. Het poppetje werd al in 1959 ontworpen door de Deense houtsnijder Thomas Dam, die geen geld had voor een kerstcadeau voor zijn dochter en daarom zelf maar een popje fabriceerde, met ogen van glas en haren van schaapswol. Toen de andere kinderen in het dorp het trollenpopje zagen, wilden ze er ook een en Dam begon met de productie van de poppetjes in plastic. Al in de jaren zestig speelden kinderen in heel Europa en in de Verenigde Staten met Dams creatie. In de decennia die volgden kenden de trollenpoppetjes telkens weer een nieuwe periode van populariteit, zodat vele generaties met de vrolijke figuurtjes zijn opgegroeid. En ook in de eenentwintigste eeuw beleven ze een comeback; de trollen hebben nu zelfs hun eigen speelfilm!

‘Trolls’ (2016) is een animatiefilm uit de stal van DreamWorks (bekend van filmreeksen als ‘Shrek’, ‘Madagascar’ en ‘Kung Fu Panda’) die een explosie van kleur, muziek en vrolijkheid herbergt. De Trolls zijn kleine wezentjes die altijd blij zijn, en zingend, dansend en knuffelend door het leven gaan. Lijnrecht tegenover hen staan de Bergens, enorme chagrijnen die eigenlijk alleen maar gelukkig worden van een lekker hapje Troll. Ooit hielden de Bergens de Trolls gevangen, maar door een moment van onoplettendheid van de Chef (Christine Baranski) – uitgerekend op de dag dat de Bergen-kroonprins Gristie Jr. (Christopher Mintz-Plasse) zijn eerste Troll zou eten – weten ze te ontsnappen. Twintig jaar later wordt de heuglijke dag van de bevrijding nog altijd gevierd, want de rasoptimistische trollenprinses Poppy (Anna Kendrick) geeft een feestje. Alle Trolls hebben er zin in, behalve de treurige en paranoïde Branch (Justin Timberlake), die bang is dat al dat feestgedruis de aandacht van de Bergens zal trekken. En ja hoor, hij blijkt gelijk te hebben, Want Chef komt op het vuurwerk af en weet enkele Trolls te vangen. Als Poppy een plan maakt om hen te redden, durft niemand met haar mee naar het rijk van de Bergens. Ze weet alleen Branch over te halen. De keukenmeid Bridget (Zooey Deschanel) blijkt te zijn aangewezen om de Trolls te bewaken, maar zij is meer bezig met het regelen van een afspraakje met Koning Gristie en helpt hen te ontsnappen. Maar bij het redden van de laatste Troll, Creek (Russell Brand), loopt het alsnog uit de hand…

Muziek neemt een prominente rol in deze animatiefilm in; volgens de makers zou zelfs het felgekleurde haar van de Trolls kunnen worden verklaard door hun muzikaliteit. Een muzikale komedie dus, waarin we nog vrij lang moeten wachten voor we Justin Timberlake’s zoetgevooisde geluid eindelijk mogen horen. Wellicht spelen de makers daarbij een beetje met de verwachtingen van de kijker. Maar ook Anna Kendrick heeft eerder bewezen over een prima zangstem te beschikken. Zoals we al zagen in de ‘Shrek’-films, worden popklassiekers in een eigentijds jasje gestoken. Slechts een enkele keer horen we een nieuw liedje (waarvan Timberlake’s zomerhit ‘Can’t Stop the Feeling’ het best blijft hangen). De muziek is een belangrijke troef in ‘Trolls’; dat haalt de aandacht een beetje af van de kleurenhysterie. Want ja, je moet er tegen kunnen, al dat zuurstokkenroze, kanariegeel en fluoriserend groen, met glitters en bloemetjes. Het clichématige verhaaltje en de bordkartonnen karakters steken er schril bij af; alle aandacht is kennelijk naar de visuele afdeling gegaan. Dat de diepgang ontbreekt is overigens geen ramp; de jonge doelgroep zal smullen van al die kleurenpracht. En papa en mama die meekijken neuriën ongetwijfeld zachtjes mee met al die bekende liedjes.

Bioscooprelease: 12 oktober 2016
VOD-release: 30 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 15 februari 2017