TRON: Legacy (2010)

Regie: Joseph Kosinski | 125 minuten | actie, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Garrett Hedlund, Jeff Bridges, Michael Sheen, Bruce Boxleitner, Olivia Wilde, James Frain, Yaya DaCosta, Serinda Swan, Amy Esterle, Beau Garrett, Elizabeth Mathis, Brandon Jay McLaren, Steven Lisberger, Owen Best, Michael Teigen, Thomas Bangalter, Guy-Manuel De Homem-Christo

‘TRON’ (1982), geïnspireerd op het klassieke videospelletje ‘Pong’, is één van de eerste sciencefictionfilms geproduceerd door Walt Disney Productions. Sinds de release van deze film is er veel veranderd in de game- en filmindustrie. Achtentwintig jaar later is het volgens de Disney filmstudio’s, nu Walt Disney Pictures, daarom ook hoog tijd voor een modern vervolg op de genoemde cultfilm. Het vervolg ‘TRON: Legacy’ (2010) is het filmdebuut van Joseph Kosinski en steekt thema’s als ‘mens als computerprogramma’ in een hedendaags jasje. De film opent met de bekende Walt Disney Pictures leader, het kasteellogo. Het logo is geheel gedigitaliseerd, 3D en in sciencefictionstijl. Het is een indrukwekkend visitekaartje van Disney waarmee hoge verwachtingen worden geschept voor de nieuwe TRON-film, nu in 3D.

Ondanks de grafische verschillen tussen ‘TRON’ en ‘TRON: Legacy’ zijn er ook dingen hetzelfde gebleven. Net als in de originele versie wordt het personage Kevin Flynn vertolkt door Jeff Bridges. De Oscarwinnende acteur heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een grootheid in Hollywood. In ‘TRON: Legacy’ bewijst hij deze status opnieuw, zelfs twee keer. Bridges speelt in de film ook zijn eigen tegenstander Clu. Beide personages kennen de typische, charismatische kalmte van Bridges. Helaas zijn het bijrollen. De hoofdrol is toegewezen aan de minder bekende acteur Garrett Hedlund. Hij speelt Sam Flynn, de zoon van Bridges. Hedlund en de rest van de filmcast weten zich staande te houden tegenover Bridges, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De personages die zij spelen komen niet echt uit de verf. Dit is mede te danken aan de oppervlakkigheid van het filmscript. ‘TRON: Legacy’ wordt getekend door simpele dialogen en een voorspelbare verhaalstructuur. Het verhaal kent weinig spanning en verrast de kijker zelden. Disney moest rekening houden met het jonge publiek. Voor de jongere kijker is het verhaal gelukkig makkelijk te volgen. Afgezien van de simpelheid van de film, maken de snelle vecht- en actiescènes, die je doen denken aan een virtuele en kindvriendelijke versie van ‘Gladiator’ (2000), de film erg vermakelijk.

Waar ‘TRON: Legacy’ vooral zijn kracht uit haalt is de bijzonder goede art direction. Decors en shots zijn tot in het kleinste detail uitgewerkt. Handelingen en posities van de personages zijn statisch, alsof er een dans wordt uitgevoerd. Achtergronden en objecten bestaan bij vlagen uit geperfectioneerde symmetrie en worden vormgegeven door kunstzinnige lijnen die symbool staan voor de perfecte ‘virtuele’ wereld. Het is een knap en creatief staaltje vormgeving, die nog eens extra geaccentueerd wordt door de visuele kwaliteit van de CGI en 3D effecten. Het verblijf van Kevin Flynn is een lichte en fluorescerende woning. De stijl van het interieur toont sterke overeenkomsten met de beroemde barokke kamer uit het einde van de klassieke sciencefictionfilm ‘2001: A Space Odyssey’ (1968). De filmmakers lijken hun inspiratie uit verschillende epische sciencefictionfilms gehaald te hebben, waaronder de ‘Star Wars’ reeks.

Steeds meer internationaal bekende muziekartiesten wagen zich aan filmmuziek. In ‘The Social Network’ (2010) werd de soundtrack bijvoorbeeld geproduceerd door Nine Inch Nails frontman Trent Reznor. In ‘TRON:Legacy’ is het de taak aan het elektronische muziekduo Daft Punk. Het is een zeer passende en voor de hand liggende combinatie. Daft Punk heeft altijd een futuristische sound en imago gehad. De bescheiden, elektronische geluiden komen perfect tot uiting onder de kwalitatieve sciencefictionbeelden van Kosinski. De film kan gezien worden als een lange futuristische Daft Punk-muziekvideo. Op inhoudelijk niveau is de film soms iets te voorspelbaar. In zijn soort is ‘TRON: Legacy’ verre van revolutionair. Wel weet de film het te presteren om twee uur lang visuele topkwaliteit te leveren. Of deze film dezelfde cultstatus als zijn voorganger zal weten te behalen is nog onzeker, maar de ingrediënten voor deze mogelijke status zijn zeker aanwezig.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 26 januari 2011