True Women for Sale – Sing kung chok tse yee: Ngor but mai sun, ngor mai chi gung (2008)

Regie: Herman Yau | 90 minuten | drama | Acteurs: Anthony Wong Chau-Sang, Mei-Guan Lau, Race Wong, Sammy Leung, Yung Yung Yu

Prostitutie is een regelmatig terugkerend thema in de cinema van China en Hongkong, vanaf de eerste film die hierover ging ‘The Goddess‘ uit 1934 tot aan de recente ‘True Women for Sale‘, wordt het onderwerp gebruikt om sociale misstanden aan de kaak te stellen. Het vrouwelijk lichaam wordt in deze films als symbool gezien van de natie en bezoedeling van dit lichaam zegt dus iets over hoe het land ervoor staat. Het thema prostitutie is een manier om een ethische beschouwing te geven van sociale veranderingen die de samenleving discontinueren en opnieuw ordenen. Daarmee worden ook bestaande visies op moreel vlak opnieuw ter discussie gesteld. De gevaren die de samenleving bedreigen hebben meestal te maken met verwestering en kapitalisering van de samenleving.

In ‘True Women for Sale’ gaat het over een uitwas hiervan, namelijk de invoer van jonge Chinese meisjes van het vasteland van China die als een soort van “Russische bruid” trouwen tegen betaling met mannen uit Hongkong. Dit gaat niet altijd goed en soms komen deze vrouwen door omstandigheden in de problemen, worden ze vervolgens tweederangsburger en raken in de prostitutie. ‘True Women for Sale’ gaat over twee vrouwen, één is zo een jonge vrouw uit China wiens echtgenoot uit Hongkong een ongeluk in de bouw krijgt. Zij blijft achter met een kindje en in verwachting van een tweeling probeert zij zich staande te houden in een wereld die niet echt openstaat voor hulpbehoevenden uit China.  De tweede verhaallijn gaat over een Hongkongse prostituee die bij de eerste vrouw in de flat woont, aan de drugs is en geld aan het sparen is voor een nieuw gebit en moet concurreren met een nieuwe aanwas van prostituees van het vaste land. Hun levens zijn niet hetzelfde maar beide vrouwen proberen zich op hun eigen manier staande te houden.

De Hongkongse cinema staat momenteel in de schaduw van de hier succesvolle Zuid-Koreaanse cinema waarvan een groot aantal films hoge ogen gooien in het Westerse arthouse circuit. Op de films van een paar hier bekende regisseurs na, zoals die van Wong Kar-wai, blijven Hongkongse films achter op die uit Zuid-Korea en dat is niet verwonderlijk. De vaak wat rustige en beschouwend afstandelijke toon van deze films sluit meer aan bij wat we in het Westen gewend zijn, alle andere idiosyncrasieën daargelaten. De films uit Hongkong zijn vaak ook wat moeilijker te plaatsen omdat verschillende genres regelmatig met elkaar worden gecombineerd tot een typische Hongkongse mix van humor, spanning en drama.

Zo behandelt ‘True Women for Sale’ een loeizwaar thema op een vrij luchtige manier met een vleugje Hongkongse gezelligheid. Dit merken we al in de bijna willekeurige combinatie van liedjes in de soundtrack: van een mystiek Oosterse openingstrack tot een Chinees popliedje en daarna weer dramatische orkestmuziek. Of bijvoorbeeld in de grappige montage waarbij een verzekeringsagent, gespeeld door vaste kracht Anthony Wong, iedereen die hij ontmoet beziet in zijn geschatte premie voor een levensverzekering: het beeld wordt stopgezet en het personage komt los van de achtergrond, naast hem verschijnen in tekst zijn beroep en geschatte waarde. ‘True Women for Sale’ is een film die net als het gehaaste leven in Hongkong vlot, soms wat slordig, in elkaar is gezet en de kijker een interessant beeld geeft in de alledaagse beslommeringen van de onderklasse van de maatschappij zonder te beladen te worden. In tegenstelling tot de Chinese cinema eindigen de heldinnen in films uit Hongkong niet noodzakelijk tragisch. Na de nodige drama worden de verhaallijntjes van de verschillende personages aan elkaar geknoopt en krijgen we een einde dat happy genoeg is voor het publiek uit deze voormalige Britse kroonkolonie.

Alberto Ciaccio