Tsatsiki, zijn vader en de olijvenstrijd – Tsatsiki, farsan och olivkriget (2015)

Regie: Lisa James Larsson | 91 minuten | familie | Acteurs: Emrik Ekholm, Hans Olav Brenner, Adam Gutniak, Johan Hallström, Zafiris Katramadas, Christine Meltzer, Liv Mjönes, Thanassis Nakos, Jonatan Rodriguez, Bjørn Skagestad, Sara Vilén

Moni Nilsson veroverde de harten van de Zweedse kinderen met haar avonturenreeks rond het achtjarige jongetje Tsatsiki, die droomt van een ontmoeting met zijn onbekende Griekse vader. Met de verfilming van de boeken ging Tsatsiki ook de grens over. De eerste film, ‘Tsatsiki – Mama en de politieagent’ (1999), deed het uitstekend in heel Europa en werd onder meer bekroond met een Kristallen Beer op het filmfestival van Berlijn. Die film is een perfect voorbeeld van alles waar de Zweedse jeugdcinema sterk in is. De niet-traditionele gezinssituatie – Tsatsiki’s moeder werd zwanger na een kortstondige affaire met zijn Griekse vader, die echter lange tijd geen weet heeft van zijn bestaan, en papt vervolgens aan met de politieman Göran – is kenmerkend, net als het lef en de vindingrijkheid die het jongetje toont om hordes te overwinnen. Moeder is verre van perfect, heeft naast een chaotisch liefdesleven ook haar financiën niet op orde. Imperfecties die de personages echt, menselijk en tastbaar maken. In 2001 was er de tweede film ‘Tsatsiki – vrienden voor altijd’, geschreven en geregisseerd door Eddie Thomas Petersen (en niet meer door Ella Lemhagen). Vervolgens zou het maar liefst veertien jaar duren voor er weer een nieuwe avonturenfilm rond de Grieks-Zweedse avonturier zou verschijnen. Het regisseursstokje is inmiddels overgenomen door Lisa James-Larsson en Moni Nilsson zelf schreef het script.

In ‘Tsatsiki, zijn vader en de olijvenoorlog’ (2015) komt het er eindelijk van; Tsatsiki (de titelrol is overgenomen door Emrik Ekholm, aangezien Samuel Haus inmiddels veel te oud is om een jongetje van rond de tien jaar te spelen) gaat eindelijk zijn Griekse vader ontmoeten. De film werd dan ook grotendeels opgenomen op het Griekse eiland Kreta, wat een zomerse uitstraling geeft. Zijn moeder (Liv Mjönes) heeft met Göran (Johan Hallström) een dochtertje gekregen en streeft nog steeds een succesvolle carrière in de muziek na. In de vakantie mag Tsatsiki – die eigenlijk Tobias heet maar zo vol is van zijn Griekse roots dat zijn bijnaam een eigen leven is gaan leiden – met zijn beste vriend Per Hammar (Adam Gutniak) naar Griekenland. Ze dromen ervan om te spelen in de olijfboomgaarden, die ooit van Tsatsiki zullen zijn. Maar als het eenmaal zo ver is, loopt het allemaal toch anders. Per krijgt een skate-ongeluk en moet in het ziekenhuis blijven. En in Griekenland is de afgelopen tijd ook het nodige veranderd. De financiële crisis heeft zijn weerslag op het toerisme. Het hotelletje van Tsatsiki’s vader Yanis (Jonatan Rodriguez) loopt leeg en de geldzorgen stapelen zich op. Het lijkt er zelfs op dat hij zijn hotel en de olijfboomgaard moet verkopen om zijn hoofd boven water te kunnen houden. En hij had nog zo beloofd dat nooit te doen… Lukt het Tsatsiki en zijn nieuwe vriendin Alma (Sara Vilén) het om een reddingsactie op poten te zetten?

Het kinderverhaal rond Tsatsiki heeft een actuele insteek gekregen door het verhaal te verplaatsen naar het door financiële zorgen geplaagde Griekenland. Het is knap hoe scenarioschrijfster Nilsson en regisseur James-Larsson zoiets complex als de economische crisis op een vrij eenvoudige manier tastbaar en begrijpelijk weten te maken voor een jonge doelgroep. Kinderen krijgen op deze manier de waarde van geld mee en welke gevolgen geldproblemen met zich meebrengen. Maar behalve die boodschap biedt ‘Tsatsiki, zijn vader en de olijvenoorlog’ vooral veel avontuur en vermaak. Tsatsiki is een leuk joch, die voor veel leeftijdsgenootjes tot de verbeelding zal spreken. Een jongen die op zijn kop gaat staan als hij een probleem wil oplossen, wie zou hem nou niet als vriend willen? Zijn nieuwe vriendinnetje Alma is een sprankelende persoonlijkheid, al even inventief en innemend als Tsatsiki zelf. Dankzij deze charmante personages vergeef je dat het verhaal zich vrij voorspelbaar ontvouwt. En wat geeft het ook eigenlijk; het is een film die zich primair richt op kinderen en voor hen is het juist prettig als er een happy end is en er linea recta naar een oplossing toegewerkt wordt. Zij komen dan ook uitgebreid aan hun trekken met deze leuke Zweedse jeugdfilm. ‘Tsatsiki, zijn vader en de olijvenoorlog’ is wellicht niet zo sterk als de eerste film, maar beduidend beter dan de tweede.