Tube – Tyubeu (2003)

Regie: Baek Woon-Hak | 112 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Kim Seok-hun, Bae Du-na, Park Sang-min, Kwon Oh-jung, Jeong Jun, Sa Hyon-Jin, Son Byung-ho, Park Joong-Hoon

‘Tube’ is het debuut van regisseur Baek Woon-Hak en hoewel niet zonder fouten, is het een veelbelovend debuut. De film opent met een ontzettend over-the-top, ruim vijf minuten durend schietfestijn. Omdat de kijker op dat moment nog geen idee heeft waar de film over gaat, bereikt deze scène waarschijnlijk het tegenovergestelde doel dat de makers voor ogen hadden. In plaats van direct op het puntje van de stoel te gaan zitten, is er een afstand gecreëerd tussen beeld en publiek. Desalniettemin is de blik die terrorist T en detective Jay met elkaar wisselen genoeg om te weten dat er tussen hun een oude vete bestaat, die in deze film uitgevecht gaat worden.

Vervolgens zien we een paar scènes met een aantrekkelijke Koreaanse, die haar mannetje weet te staan, maar ook haar kwetsbare kant laat zien door haar fascinatie voor de geheimzinnige agent Jay. Kay wordt gespeeld door Du-Na Bae, en ze weet haar karakter perfect neer te zetten, dapper, hartstochtelijk en een beetje vreemd. Ook Jay weet te overtuigen als getroubleerde en eigenwijze agent. Na het vervelende begin komt er gelukkig een verbetering. Zodra de scènes zich af gaan spelen in de metro word je de film in gezogen, en kom je er na anderhalf uur pas weer uit,  af en toe slechts afgeleid door de wel erg irritante muziek, die soms de dialogen zelfs overstemt.

Grote kracht van de film is vreemd genoeg dat er niet veel wordt uitgelegd. De vete tussen T en Jay heeft te maken met het vermoorden van de vriendin, verloofde of vrouw van Jay, maar waarom zij vermoord is blijft giswerk. Vervolgens schiet Jay in de openingsscène iemand neer die in de armen van T sterft, en wie die persoon is, blijft ook onduidelijk. Door deze geheimzinnigheid blijf je lang geboeid, omdat je hoopt dat aan het eind alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Voor een deel gebeurt dat ook.

Het verhaal van ‘Tube’ is niet origineel, Baek Woon-Hak heeft schaamteloos grote Hollywoodprodukties als ‘Speed’, ‘Under Siege 2’ en ‘Heat’ gekopiëerd. Hij weet echter rond zijn twee hoofdrolspelers een bepaalde sfeer te creëren, die maakt dat het publiek zich erg bij hen betrokken voelt. De chemie tussen Jay en Kay is zonder meer voelbaar en het einde komt dan ook onverwacht. Prima spannende actiethriller van een regisseur waarvan we hopelijk nog meer spektakel mogen verwachten.