Tugger – Tugger: The Jeep 4×4 Who Wanted to Fly (2005)

Regie: Jeffrey James Varab | 65 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: James Belushi, Scott ‘Carrot Top’ Thompson, Bridget Hoffman, Lance LeGault, Tom Kinney, Peter Renaday, Wendy Cutler, Robert Clotworthy, Steve Bulen, Newell Alexander, Gary Bosco, Riff Hutton, Edie Mirman, Michael Sorich | Nederlandse stemmencast: Johnny Kraaijkamp jr.

In deze Amerikaanser dan Amerikaanse animatiefilm maken we kennis met Tugger, een 4×4 Jeep die in de Tweede Wereldoorlog dienst deed als vervoermiddel voor de Amerikaanse soldaten die ervoor gezorgd hebben dat de wereldbevolking van hun vrijheid kan genieten… In een korte – met eenvoudige tekeningen geïllustreerde – introductie wordt de geschiedenis van deze jeeps en in het bijzonder die van Tugger uit de doeken gedaan. Tugger heeft goed werk verricht tijdens de oorlog, maar raakt helaas beschadigd. Een inventieve monteur besluit echter het kapotte onderdeel te vervangen door een vliegtuigpropellor. Hierdoor is de jeep weer een stapje dichterbij het verwezenlijken van zijn droom: Tugger wil graag vliegen!

Na de oorlog vindt Tugger een nieuwe thuisbasis: een klein vliegveld, waar hij bevriend raakt met Shorty, een radio. Hij maakt zich nuttig door vliegtuigen veilig op de landingsbaan te laten taxiën en te begeleiden naar de hangar. Omringd door vliegtuigen blijft Tugger hopen dat hij ooit nog eens het luchtruim mag verkennen. Zoals dat hoort bij dromers wordt Tugger niet geloofd door de ene helft en aangemoedigd door de andere helft van zijn omgeving. Pa en ma, bijvoorbeeld, twee ouderwetse benzinepompen op het vliegveld, zijn continu met elkaar aan het kibbelen wat ze nu met Tugger aanmoeten. Shorty probeert het enthousiasme van zijn vriend vaak te temperen, maar ziet uiteindelijk in dat het niet verkeerd is om hoop te blijven houden dat dromen ooit uit zullen komen.

‘Tugger’ is bij vlagen erg mooi geanimeerd; op andere momenten zijn de scènes enorm afgeraffeld. Jammer! De droomsequentie – met felle kleurtjes – lijkt geïnspireerd door Walt Disney, en de moraal van het verhaal zou ook zo uit die studio afkomstig kunnen zijn. Heel erg vreemd is dat overigens niet, regisseur Jeffrey James Varab werkte onder andere aan ‘The Fox and the Hound’ (‘Frank en Frey’) en ‘Mulan’ (1998) als respectievelijk character en supervising animator). Een van de vier (!) scenaristen werkte aan ‘Brother Bear’, voor de overige drie schrijvers betekende ‘Tugger’ hun debuut. Het verhaal dat de jonge kijker voorgeschoteld krijgt is dan ook erg mager. Tuggers levensgeschiedenis zou makkelijk in een korte aflevering à la “Thomas de Stoomlocomotief” of “Bob de Bouwer” verteld kunnen worden, maar het verhaal wordt regelmatig gerekt. Er zitten voor volwassenen een aantal details in, die door de jeugd niet opgemerkt zullen worden: Shorty heet bijvoorbeeld zo omdat hij een kortegolf radio is. Verder zal de betekenis van de posters aan de muur en de hele oorlogachtergrond aan kleuters voorbij gaan. Voor de volwassenen die meekijken is er niet zo heel veel dat de aandacht zal vasthouden, maar voor kinderen is de film onschuldig vermaak.