Tula: The Revolt (2013)

Regie: Jeroen Leinders | 102 minuten | drama, geschiedenis, oorlog | Obi Abili, Danny Glover, Natalie Simpson, Derek de Lint, Jeroen Krabbé, Jeroen Willems, Henriëtte Tol, Paul Bazely, Aden Gillett, Curtis Holt Hawkins, Doña Croll, DeObia Oparei, Christaan van de Wal, Martijn Hartemink, Hazel Sparen, Giovanni Abath, Germain Pardo, Albert Schoobaar, Stephany Francisca

Bij slavernij denk je niet snel aan Nederland. Toch maakte ook Nederland zich jarenlang hieraan schuldig. Met ‘Tula: The Revolt’ wordt voor even pijnlijk duidelijk dat er genoeg zwarte bladzijdes in onze vaderlandse geschiedenisboeken zitten. De naam Tula zal in Nederland weinig belletjes doen rinkelen, maar op Curaçao, zijn geboorteland, wordt hij ieder jaar vereerd. In 1795 kwam de slaaf Tula in opstand tegen zijn onderdrukkers. Op een vreedzame wijze en samen met vele andere slaven ging hij de strijd aan. De geschiedeniskenner zal zich nu realiseren dat slavernij pas vele jaren geleden werd afgeschaft, maar dat maakt de opstand van Tula niet minder belangrijk. Debuterend regisseur Jeroen Leinders (die zijn jeugd op het eiland doorbracht) heeft van ‘Tula: The Revolt’ een grootschalige en internationale productie gemaakt. De cast bestaat uit Nederlandse, Amerikaanse (Danny Glover!) Britse en Curaçaose acteurs. In de film wordt Engels gesproken.

Tula (Obi Abili) is een slaaf op Curaçao die zich steeds meer realiseert dat er grote ongelijkheid heerst onder de slaven en de blanken op het eiland. Wanneer hij via zijn vrouw Speranza (Natalie Simpson) verneemt dat de Fransen de macht hebben in Nederland en de slavernij hebben afgeschaft eist hij ook afschaffing op Curaçao. Zijn plantagemeester Van Uytrecht (Jeroen Willems) lacht hem recht in zijn gezicht uit en zegt dat zijn gelijk maar moet proberen te halen bij de gouverneur (Jeroen Krabbé). Er volgt een lange tocht waarbij steeds meer slaven hun plantages verlaten en zich bij Tula aansluiten. Ondertussen worden ze tegengewerkt door de troepen van de gouverneur en blijkt ook onder de slaven verdeeldheid te heersen.

‘Tula: The Revolt’ volgt zowel Tula als de Nederlandse onderdrukkers en probeert duidelijk te maken dat aan beide kanten niet iedereen goed of slecht is. Toch zijn de karakters enorm standaard. Zelfs de slaaf die vrienden verraadt en de weinige blanken die de slaven (stiekem) helpen in hun strijd. Ook de karakters rondom Tula zijn volgens het boekje. Speranza is de mooie ‘stand by your man’ vrouw en Louis de strijdbare rechterhand van Tula. Ook Tula zelf komt er maar bekaaid af. Obi Abili heeft een krachtige uitstraling maar krijgt te weinig aangereikt om wat van zijn karakter te maken. Tula blijft altijd op afstand en het wordt nooit duidelijk wat hem nou echt drijft. Ook bij de rollen van de Nederlandse acteurs blijft alles grotendeels aan de oppervlakte. Derek de Lint en Jeroen Krabbé spelen op de automatische piloot, maar de veel te vroeg overleden Jeroen Willems voegt wel iets aan zijn rol toe. Willems Van Uytrecht is in eerste instantie een enorme eikel die zijn slaven uitbuit. Wanneer hij echter op pijnlijke wijze erachter komt dat er niet met de slaven te spotten valt maakt hij puur en alleen door zijn gezichtsuitdrukkingen duidelijk dat er een heel klein onzeker mannetje achter zijn fascistische façade schuil gaat. De film is aan Willems opgedragen.

Dat er in een internationale productie met acteurs uit veel landen Engels wordt gesproken is niet heel gek. Toch is het te vaak een stoorzender dat je verschillende accenten in het gesproken Engels hoort. Leinders heeft in een interview aangegeven dat hij zijn film voor een zo breed mogelijk publiek wilde maken en dat het gebrek aan Nederlands en Papiamento in de film tot gevolg had dat de film geen steun kreeg van Nederlandse fondsen. De film is opgenomen in Curaçao maar is vaak zelden herkenbaar door beelden van dorre vlaktes. Een pluspunt, want het benadrukt dat het eiland niet alleen maar tropisch en mooi is.

‘Tula: The Revolt’ vertelt over een nooit eerder op film vertoonde periode uit de Nederlandse geschiedenis. Een belangrijk verhaal dat jammer genoeg ondanks de grootse opzet te vaak in clichés vervalt.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 4 juli 2013
VOD-release: 21 januari 2014