Türelem – With a Little Patience (2007)

Regie: László Nemes | 14 minuten | drama, korte film | Acteurs: Éva Kelényi, Endre Ferenczy, Kálmán Kovács, Virág Marjai, Attila Menszátor-Héresz

De in 1977 geboren Hongaarse filmmaker László Nemes oogstte terecht veel lof voor zijn beklemmende Holocaustfilm ‘Son of Saul’ (‘Saul fia’) (2015). Niet alleen won hij een Golden Globe in de categorie beste buitenlandse film, ook de Academy Award mocht hij mee naar huis nemen. Eerder won hij al de FIPRESCI prize. Dat Nemes lang rondliep met het idee voor ‘Son of Saul’ blijkt als je zijn korte film ‘Türelem’ (‘With a Little Patience’) uit 2007 bekijkt. Het amper een kwartier minuten durende filmpje draaide onder andere op het Filmfestival in Venetië, maar krijgt een verdiend plekje op de blu-ray/DVD van ‘Son of Saul’, zodat veel meer mensen kennis kunnen nemen van dit pareltje.

Net als in ‘Son of Saul’ begint ‘Türelem’ met een wazig beeld waarin we langzaam iemand ontwaren die richting de camera loopt. Hoofdrolspeler is dit keer geen man, maar een jonge vrouw, die iets in haar handen gedrukt krijgt, iets dat ze daarna meerdere keren koesterend uit haar borstzakje pakt om het te bekijken. Net als in Nemes’ met prijzen overladen speelfilmdebuut houdt hij zijn camera continu op haar gericht, terwijl er op de achtergrond van alles gebeurt in haar omgeving, een donker kantoor, waar zij routineus haar werkzaamheden verricht. Qua vertelstijl doet de film dus sterk denken aan ‘Son of Saul’. De kijker blijft lang in het ongewisse, wat is hier nu eigenlijk aan de hand, maar door de gekozen opbouw is het effect juist maximaal.

Nemes toonde met ‘Türelem’ al aan een filmregisseur om in de gaten te houden te zijn. Dat het gros van het publiek de film zal zien ná ‘Son of Saul’ is niet erg, het is juist interessant om te zien hoe hij zich heeft ontwikkeld. Niet vergeten te kijken dus, als je ‘Son of Saul’ in huis haalt.

‘Türelem’ verschijnt vrijdag 8 april 2016 op DVD, blu-ray en VOD, als extra op de DVD en blu-ray van ‘Son of Saul’.