Tuya’s Marriage – Tuya de hun shi (2007)

Regie: Quan’an Wang | 86 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Nan Yu, Bater, Sen’ge, Zhaya

In het majestueuze en schilderachtige, maar tegelijk vaak bitterkoude en arme landschap van Binnen Mongolië rijdt Tuya in ‘Tuya’s Marriage’ elke dag urenlang dik ingepakt op een kameel om haar kudde schapen te hoeden. Ze ziet er in haar bonte kleding, dik ingepakt, prachtig uit, maar het leven is hard en moeilijk voor haar. Er is nauwelijks voldoende voedsel en water. Water moet van ver uit een put worden gehaald. Haar man Bater is bij het aanleggen van een waterput verlamd geraakt en kan niet meer lopen. Tuya is dus verantwoordelijk voor de totale zorg voor haar gezin. Haar leven is niet meer dan een voortdurende overlevingsstrijd.

Tuya’s rug raakt door een ongeval geblesseerd als zij haar buurman Shenge helpt. Zij mag geen zwaar werk meer verrichten anders zal ook zij verlamd kunnen raken. Haar buurman Shenge wil haar helpen en is heimelijk verliefd op haar. Zijn eigen vrouw trekt er soms op uit met andere mannen en hij zit erg onder de plak. Zijn hulp is voor haar niet voldoende en zo kan het niet langer doorgaan. Tuya komt voor een moeilijke en hartverscheurende beslissing te staan. Met instemming van haar man wil zij scheiden om dan een nieuwe man te vinden. Die moet dan wel instemmen met de zorg voor haar verlamde huidige echtgenoot.

Er ontwikkelt zich dan een prachtig en met veel subtiele humor geschetst verhaal. Meerdere kandidaten verschijnen aan haar deur en komen onderhandelen over de voorwaarden die Tuya stelt. Allen proberen toch op de een of  andere wijze van de zorg voor haar huidige echtgenoot af te komen. Tuya vindt dit onaanvaardbaar, haar man is part of the deal. Dit mag dan wel klinken als een verhaal dat bol staat van melodrama, de regisseur heeft dit feilloos weten te vermijden: op geen enkel moment is dit het geval. Op een sublieme manier ontwikkelen zich verder de gebeurtenissen waarbij de kandidaten komen opdraven, maar na diverse overlegrondes weer worden afgewezen. Dit gebeurt door deze sterke vrouw op humoristische en nuchtere wijze. Tuya wikt en weegt, de liefde voor haar echtgenoot is echter onvoorwaardelijk.

‘Tuya’s Marriage’ kan worden gekenschetst als een fraai stukje drama met een inslag van romantiek. Alle rollen kennen een sterke vertolking. Het gegeven van het verhaal is op zich relatief eenvoudig, maar op magnifieke wijze uitgewerkt en vormgegeven. De hoofdkarakters komen volledig tot ontwikkeling.

Het schitterende landschap leent zich uiteraard voor lange shots. De fotografie en het camerawerk zijn van hoog niveau. In ‘Tuya’s Marriage’ zijn subliem en met veel warmte de harde werkelijkheid en de authentieke leefwijzen met de vele eeuwenoude tradities ineengevlochten. Dit geeft een hoge meerwaarde aan het verhaal. Qua stijlvorm heeft de regisseur gekozen voor een soort halfdocumentaire stijl van filmen. De film is wars van enig pathos of melodrama. De worsteling die Tuya doormaakt is die van een waardige en geloofwaardige strijd. Het gaat om meer dan overleven sec. De regisseur laat indringend zien dat deze herders het steeds lastiger krijgen om volgens hun oude tradities te leven. Economische groei en de ontwikkeling van allerlei projecten houden geen rekening met regionale identiteit.

De film begint en eindigt in tranen, welke overwinningen van de strijdvaardige Tuya liggen daar tussen?  Ontroerend en overrompelend, majestueuze en magnifieke landschappen, ijzersterk spel, schitterende soundtrack. Een ‘must see’.

Rob Veerman

Waardering: 5

Bioscooprelease: 6 december 2007