Twenty Thousand Streets Under the Sky (2005)

Regie: Simon Curtis | 150 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Bryan Dick, Sally Hawkins, Zoe Tapper, Tony Haygarth, Jacqueline Tong, Kellie Shirley, Philip Davis, Anthony O’Donnell, Richard O’Callaghan, Kathy Burke, Neil Stuke, Marcia Warren, Doreen Mantle, Michael Medwin, Sid Mitchell, Ryan Cartwright, Geoffrey Streatfield, Gary Connery, Mossie Smith, Susan Wooldridge, Ruth Sheen, Elisabeth Dermot-Walsh, Roger Frost, Sally Alexander, Alex Welch, Ruth Funnell

‘Twenty Thousand Streets Under the Sky’ ademt een sfeer van melancholie. Mensen proberen er zin aan hun bestaan te geven en vechten met de moed der wanhoop voor een eigen plek in de wereld. Tussen hun dromen en daden staan wel heel veel wetten en praktische bezwaren in de weg.

De film ‘Twenty Thousand Streets Under the Sky’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Patrick Hamilton (1904-1962). Hamilton heeft geen gelukkige jeugd. Zijn vader, erfgenaam van een groot fortuin dat hij nog tijdens zijn leven verbrast en schrijver van enkele populaire romans, doet zich voor als oorlogsveteraan en jurist en claimt van aristocratische afkomst te zijn. In werkelijkheid is hij een oplichter en snob, een bullebak die te veel drinkt en voor wie zijn kinderen bang zijn en een bewonderaar van Mussolini.

Hamilton heeft een sterke band met zijn moeder. Zij is een mislukte actrice die noodgedwongen bij haar overspelige echtgenoot blijft. Zij schrijft onder pseudoniem twee weinig succesvolle romans en is net als haar echtgenoot een stevige drinker. Haar bezitsdrang botviert ze op haar kinderen: Hamilton, zijn zuster (actrice) en broer (net als Hamilton schrijver, maar minder succesvol). Hamilton sluit twee huwelijken. In de laatste jaren van zijn leven is Hamilton niet meer productief. Hij lijdt aan zware depressies en heeft last van leveraandoeningen die waarschijnlijk het gevolg zijn van zijn overmatige alcoholconsumptie.

Hamiltons persoonlijke leven wordt gedomineerd door de heftige en veeleisende relaties met zijn familieleden en echtgenotes en door zijn drankproblemen. Hij woont zijn leven lang op kamers in kleine pensions en hotels en ziet daar met ontzetting en fascinatie de absurde werkelijkheid en de levens van zijn meelijwekkende medemensen aan, die de basis vormen van zijn veelal autobiografische werk. The Midnight Bell, het eerste deel van Hamiltons trilogie, is daar een voorbeeld van. Hamilton bezoekt als jongen de bars en pubs in West End, maakt daar kennis met een bont gezelschap van barpersoneel, prostituées en kleine criminelen, en wordt obsessief verliefd op actrice Lily Connelly. Hamiltons ervaringen staan model voor barkeeper Bob, die verliefd wordt op Jenny, een hoertje uit West End, en de realiteit volkomen uit het oog verliest. Ten einde raad haalt hij haar over een paar dagen met hem in Brighton door te brengen.

In deel twee, The Siege of Pleasure, staat Jenny’s levensverhaal centraal. Jenny die nog maar net als kokkin in dienst is getreden in Chiswick, raakt aan lager wal als zich andere mogelijkheden voordoen om in haar levensonderhoud te voorzien. Het auto-ongeluk in The Siege of Pleasure is geïnspireerd op Hamiltons eigen leven. Hij wordt aangereden door een auto, waarbij zijn gezicht misvormd raakt. Omdat hij zich hier doorlopend van bewust is, verlopen zijn relaties met vrouwen nog moeizamer en wordt zijn drankmisbruik nog groter.

In het derde deel van de trilogie, The Plains of Cement, is barmeisje Ella in stilte verliefd op Bob. Zij ziet met lede ogen aan hoe Bob ten onder gaat aan zijn obsessie voor Jenny. Haar eigen leven raakt in een stroomversnelling als zich een kans voordoet als kindermeisje naar India te vertrekken, een klant van The Midnight Bell haar het hof maakt, en haar stiefvader, die haar een grote som geld zal nalaten, op sterven ligt.

Hamiltons verhalen hebben geen happy end en geen van zijn personages vinden het geluk, maar ‘Twenty Thousand Streets Under the Sky’ geeft een prachtig beeld van the weird teeming aquarium of the metropolis.

Iris Schreurs