Two Weeks Notice (2002)

Regie: Marc Lawrence | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Sandra Bullock, Hugh Grant, Alicia Witt, Dana Ivey, Robert Klein, Heather Burns, David Haig, Dorian Missick, Joseph Badalucco Jr., Jonathan Dokuchitz, Veanne Cox, Janine LaManna, Iraida Polanco, Charlotte Maier, Katheryn Winnick, Jason Antoon, Rocco Musacchia, Wynter Kullman, Francie Swift, Adam Grupper, Johnny Dee, John Cunningham, Mark Feuerstein, David Aaron Baker, Teagle F. Bougere, Mandy Siegfried, Mark Zeisler, Nadine Mozon, Tim Kang, Libby West, Sharon Wilkins, Mike Piazza, Shannon Fiedler, Becky Ann Baker, Adam LeFevre, Sebastian Rand, George Gearhart King III, Donald Trump, Norah Jones, Bill Bowers,  William Thourlby, Elizabeth Owens, Dori Kancher, Marina Lutz, José Ramón Rosario

Advocate Lucy Kelson en miljardair George Wade zijn tegenpolen. Die kom je vaker tegen in een romantische komedie. Ze vormen de basisingrediënten van een ingenieus dan wel jammerlijk liefdessprookje. Het lijkt simpel: het enige dat je als schrijver hoeft te doen is een situatie verzinnen waarin de tegenpolen gedwongen zijn om met elkaar om te gaan. Zo leren ze elkaar kennen én worden ze, uiteindelijk, tegen wil en dank verliefd op elkaar.

Dit schema heeft de scenarist van ‘Two Weeks Notice’ netjes gevolgd. Als de eigenwijze Lucy Kelson (Sandra Bullock) haar geliefde buurtcentrum wil redden, moet ze wel gaan werken voor de over het paard getilde George Wade (Hugh Grant). Ze spenderen zo veel tijd samen dat ze wel voor elkaar moeten vallen. Al duurt het in deze film wel erg lang.

De schrijver wist waarschijnlijk al welke acteurs de hoofdpersonages zouden gaan vertolken, want Lucy Kelson en George Wade zijn precies de karakters die Sandra Bullock en Hugh Grant al talloze malen hebben neergezet. Bullock is, zoals in bijna al haar films, een eigenzinnige vrouw, die een tikje eenzaam en vreemd is, maar wel lief. De scènes waarin Lucy alleen thuis zit en een éénpersoonsmaaltijd bestelt illustreren deze karaktertrekken, die we ook al zagen in ‘The Net’ en ‘Miss Congeniality’. Hugh Grant is de immer charmante Engelse droogkloot, die uiteindelijk over zijn arrogantie heen stapt om het meisje voor zich te winnen. Bullock en Grant doen hun trucje uitstekend, maar dat maakt de film nog niet tot een geslaagde komedie. Grappig is de film nauwelijks en de chemie tussen Grant en Bullock is ver te zoeken.

‘Two Weeks Notice’ is een voorspelbare film, een typische Sandra Bullockfilm. Prima voor een avondje suf op de bank hangen. En als je van Sandra Bullock houdt, moet je hem zeker zien. Het is zeker niet een van de beste, maar ook niet de slechtste in het Bullockgenre. Hetzelfde geldt voor de liefhebbers van Grant. Ga achterover zitten en geniet ervan hoe Grant voor de zoveelste keer hetzelfde personage neerzet. Heb je niets met Bullock of Grant of wil je liever iets nieuws zien, haal dan een andere film in huis.

Elisa Hermanides

Bioscooprelease: 13 februari 2003