U hebt een probleem (2015)

Regie: Esra Piké | 30 minuten | documentaire, korte film

In ‘U hebt een probleem’ laat filmmaakster Esra Piké het publiek meekijken met het dagelijks werk van een tweetal bemoeizorgers, medewerkers van BinG (Bemoeizorg in Groningen). Thea Bulthuis en Albert-Jan Martinus begeleiden cliënten die – zoals de titel van de documentaire al aangeeft – een probleem hebben. Sterker nog: deze patiënten hebben twee, ernstige, problemen: zowel op het psychiatrisch vlak als op het gebied van verslaving. Omdat deze dubbele diagnose ervoor zorgt dat de gewone zorg niet voldoet, of niet in aanmerking komt, vallen deze mensen buiten de boot. Het doel van BinG is een vertrouwensrelatie tussen zorgverlener en patiënt aan te gaan, zodat de problemen zoveel mogelijk onder controle kunnen worden gehouden. Of ze daarin slagen, dat zie je in ‘U hebt een probleem’.

Bernadette woont in een soort tuinhuisje, is verslaafd aan alcohol en komt de deur niet uit. Haar boodschappen worden door de Spar bezorgd, maar nu deze supermarkt verboden is haar drank te leveren, is ze uitgeweken naar een andere supermarkt. Albert-Jan en Thea bezoeken haar altijd samen. Uit de gesprekken blijkt dat Bernadette een gevaar voor zichzelf vormt: ze steekt haar sigaretten aan met het vuur uit het kacheltje, terwijl ze niet heel erg stevig op haar benen staat. Bernadette geeft zelf aan dat ze high wordt van de koolmonoxide. Dat het 24 december is, en de winkels vier dagen dicht zullen zijn, is langs haar heen gegaan en ze heeft slechts één maaltijd klaarstaan. Albert-Jan en Thea proberen er op aan te dringen dat ze een bezoek brengt aan de huisarts. Wanneer blijkt dat er nóg een probleem is dat Bernadette graag aan wil kaarten bij de arts, maar waar ze liever niet over praat, wordt de verhouding tussen Bernadette en haar hulpverleners op scherp gezet. Een ijzersterke scène, waaruit blijkt hoe dun de draad is waarop deze bemoeizorgers moeten balanceren.

Richard is cliënt van Thea. Hij woont in een overvolle caravan, waarin hij nauwelijks van plaats wisselt. Hij heeft zich al acht weken niet gedoucht en ondanks de afspraak die hij met Thea daarover gemaakt heeft, wil hij de regie over zijn eigen leven houden en weigert hij mee te gaan, omdat het regent. Er ligt een dode merel tussen zijn spullen en Thea probeert hem zover te krijgen dat hij deze gaat begraven, maar het vogellijkje ligt hem niet in de weg. Muziek en films zijn nog belangrijk voor Richard, aan zijn wand hangt een foto van de Canadese band Rush, hij heeft drumstokjes en er liggen DVD-hoesjes op zijn bed. De schimmel op zijn voeten doet hem niet zoveel, hij blijft rustig met natte sokken op zijn bed zitten.

Zonder commentaar toont Esra Piké hoe het team te werk gaat en hoe belangrijk hun werk is. Een volledig herstel zit er voor deze mensen hoogstwaarschijnlijk niet meer in, maar alle kleine beetjes die hun leven net iets draaglijker maken helpen. Indrukwekkende documentaire, die veel vertelt in korte tijd.

‘U hebt een probleem’ wordt zondag 17 januari 2016 om 23.40 uur op NPO 3 uitgezonden.