Uilenbal (2016)

Recensie Uilenbal CinemagazineRegie: Simone van Dusseldorp | 80 minuten | familie | Acteurs: Hiba Ghafry, Matheu Hinzen, Jashayra Oehlers, Felix van de Weerdt, Mimoun Oaïssa, Birgit Schuurman, Mariana Aparicio Torres, Fabian Jansen, Rene van ’t Hof

Als iemand zich goed in de belevingswereld van kinderen weet te verplaatsen, dan is het scenarioschrijver en regisseur Simone van Dusseldorp wel. De televisieserie ‘Otje’, naar het bekende personage gecreëerd door Annie M.G. Schmidt, werd alom geprezen en dat geldt ook voor haar films ‘Kikkerdril’ (2009) en ‘Het leven volgens Nino’ (2014). Op kinderfilmfestival Cinekid is Van Dusseldorp, in wiens films vaak een prominente rol voor dieren is weggelegd, dan ook een graag geziene gast. Voor de editie van Cinekid 2016 werd Van Dusseldorps ‘Uilenbal’ (2016) geselecteerd als openingsfilm. Een jeugdfilm volgens het beproefde succesrecept van Van Dusseldorp, dus inclusief liedjes die spontaan ter plekke verzonnen lijken te worden, maar ook met een hoofdrol voor dieren. Niet alleen de uil uit de titel, maar vooral een kleine huismuis houden de gemoederen van de jonge cast flink bezig.

‘Uilenbal’ gaat over de achtjarige Meral (Hiba Ghafry), die net is verhuisd. Ze wil graag met de kinderen uit haar nieuwe buurt spelen, maar het maken van nieuwe vrienden valt niet mee. Desi (Jashayra Oehlers) en haar klittebandvrienden zijn niet makkelijk te benaderen. En Jason (Matheu Hinzen), die in een rolstoel zit omdat hij zijn been heeft gebroken, heeft meer interesse voor de natuur en kleine diertjes om hen heen. Alleen de verlegen Vito (Felix van der Weerdt) is geïnteresseerd, maar hij heeft een hoop regels opgesteld voor hun vriendschap. Tijdens de eerste nacht in haar nieuwe kamer ontdekt Meral dat ze de kleine muis Piepiep, met wie ze vriendschap sluit. De volgende dag gaat Meral naar haar nieuwe school, waar ze de buurtkinderen weer terugziet in de klas. De nieuwe klas is druk bezig met de voorbereidingen voor het aankomende schoolkamp. Natuurlijk wil Meral graag mee. Op de dag dat Meral naar het schoolkamp gaat, ontdekt haar moeder (Mariana Aparicio Torres) de muis en wil ze gif gaan strooien. Om haar nieuwe vriendje te redden, neemt Meral Piepiep stiekem mee.

Meral wordt op dezelfde kamer ingedeeld als Desi, Vito en Jason, die al snel haar geheime vriendje ontdekken. Het gedeelde geheim brengt hen echter dichter bij elkaar en ze besluiten vriendschap te sluiten. Maar als ze het bos in gaan om te spelen, wordt Piepiep plotseling gevangen door een uil. Meral is verdrietig en boos en beschuldigt haar nieuwe vrienden, die geloven dat de muis niet meer gered kan worden. Dit is niet wat Meral wil horen. Ze vertrekt in haar eentje het bos in om Piepiep te gaan zoeken…

De opzet van ‘Uilenbal’ is vrij standaard: een meisje moet haar draai zien te vinden in een nieuwe omgeving. Ze vindt uiteindelijk vriendschap bij die kinderen met wie ze in eerste instantie maar weinig gemeen lijkt te hebben. Vriendschappen zijn cruciaal voor kinderen, zeker wanneer ze ergens nieuw zijn. Juist kinderen met eigenschappen die je in eerste instantie negatief lijken, kunnen ze in bepaalde situaties verder helpen. Die dynamiek is het sterkst te zien tussen Meral en Desi. De nieuwkomer tegenover de populaire ‘Queen Bee’, die een zwerm volgers om haar heen heeft die al haar gebaren en bewegingen kopiëren. Zet daar de schuchtere Vito bij, die iedereen die geïnteresseerd is om vrienden met hem te worden een contract laat ondertekenen waarin onder meer staat dat ze niet meer dan vijf meter van elkaar vandaan mogen zijn, en de door de natuur geobsedeerde Jason en je hebt een bont gezelschap avonturiers die je niet zo snel aan elkaar zo koppelen.

En voor kinderen van een jaar of acht is een schoolkamp in de bossen, waarbij ze voor het eerst zonder hun ouders een paar nachten weg zijn, natuurlijk een groot avontuur. De film werd grotendeels opgenomen in de bossen en duinen bij Schoorl, wat mooie plaatjes oplevert. De natuur, die in Van Dusseldorps oeuvre zo’n prominente rol speelt, komt zo goed tot zijn recht. En voor achtjarigen valt er echt nog genoeg te ontdekken in de bossen. De liedjes, die in ‘Kikkerdril’ zo aanstekelijk werkten, treffen ook nu doel (al worden ze niet allemaal even zuiver gezongen). De teksten zijn grappig en blijven goed hangen. Zo origineel als ‘Kikkerdril’ is ‘Uilenbal’ niet, maar ook deze film van Simone van Dusseldorp biedt meer dan genoeg vermaak voor een regenachtige middag.

Bioscooprelease: 12 oktober 2016
VOD-release: 14 februari 2017
DVD-release: 14 februari 2017