Ultimate Avengers (2006)

Regie: Curt Geda, Steven E. Gordon, Bob Richardson | 72 minuten | actie, animatie, avontuur, science fiction | Acteurs: Justin Gross, Grey DeLisle, Michael Massee, Olivia d’Abo, Marc Worden, Nan McNamara, Nolan North, Andre Ware, David Boat, Fred Tatasciore

Wat zal er toch gebeuren als ons koude kikkerlandje aangevallen zou worden door kwaadwillende aliens? Zie je het al voor je dat Nederlandse striphelden als Fokke & Sukke en de familie Doorzon hun krachten bundelen om zich op te werpen als de beschermers van ons land? Waarschijnlijk niet, maar dan nog, wat hebben die uit de klei getrokken helden eigenlijk in te brengen? Dan heeft Amerika het beter getroffen met kloeke, overmatig gespierde ijzervreters als Captain America en Iron Man. In ‘Ultimate Avengers’ vormen de comicpersonages met een aantal andere helden een team dat vecht tegen een buitenaardse invasie. Avengers assemble!

In ‘Ultimate Avengers’ maak je kennis met de mysterieuze Steve Rogers alias Captain America. De blonde Amerikaan wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog ingezet om het moreel van de Amerikaanse troepen flink op te vijzelen. De dappere supersoldaat weet in een heldhaftige poging de wereld te behoeden voor een nucleaire explosie. Verdoofd valt Cap in de ijskoude zee van Noorwegen waar hij bevriest. Het duurt zestig jaar voordat het lichaam van Rogers wordt gevonden, wonderbaarlijk genoeg leeft de held nog. Na een stoomcursus ‘leiding geven’ mag Cap bevelen uitdelen aan een team van superhelden. De wereld wordt namelijk bedreigd door Aliens. Makkelijker gezegd dan gedaan, want kan Rogers wel een geölied team smeden van individualistische personen als Thor, Black Widow, Iron Man, Wasp, Hulk en Giant Man? Ieder lid zal zijn of haar ego aan de kant moeten zetten en bereid zijn om samen te werken, maar of dat lukt… Vooral de Hulk heeft moeite met gezag.

‘Ultimate Avengers’ is gebaseerd op de comicserie ‘The Ultimates’. Laatstgenoemde reeks is weer een hervertelling van de klassieke ‘Avengers’ strips die al decennialang uitgegeven worden door uitgeverij Marvel. In ons land zijn de avonturen van Captain America & co verschenen onder de naam ‘De Vergelders’. Hier mogen de bonte karakters niet zo bekend zijn als pakweg Spider-Man of Batman, in hun thuisland genieten de maillotdragende krachtpatsers veel populariteit. Of de tekenfilm rond de superhelden veel zieltjes zal winnen in ons koude kikkerlandje is vrij onwaarschijnlijk. De Avengers zijn te ‘hardcore’ voor de doorsnee kijker.

Om te kunnen genieten van deze cartoon zul je een hoop onzin moeten slikken. Zo begint de film al op een bizarre manier, Captain America vecht tegen de Nazi’s die eigenlijk aliens blijken te zijn. Alsof dat nog niet genoeg is, ontmoet je ook een hoop vreemde personages als de Noorse god Thor en de reusachtige Giant Man. De cast wordt in sneltreinvaart aan je voorgesteld. Vanwege het hoge tempo komen niet alle karakters even goed uit de verf. Zo lijkt Giant Man qua attitude als twee druppels water op de cocky Iron Man. Ook de arrogante Thor is een doorsnee macho. Alleen qua uiterlijk zal de leek de verschillende ego’s van het gezelschap uit elkaar kunnen houden. Ben je bekend met de strips dan zul je de subtiele verschillen beter kunnen plaatsen. De relatie tussen Wasp en Giant Man komt wat gespannen over. Als je de strips kent dan zul je weten dat hun fragiele verhouding uiteindelijk resulteert in mishandeling. De cartoon laat wel doorsluimeren dat de twee behoorlijke huwelijksproblemen hebben, maar echt diep gaat de film er niet op in. Zo heeft ieder karakter wel zijn of haar problemen die maar niet tot leven komen in dit verhaal.

Je moet de beeldverhalen kennen wil je weten wat er precies speelt. De enige personages die uitgediept worden zijn Captain America en Bruce Banner alias de Hulk. Na zestig jaar ingevroren te zijn is Cap vrijwel al zijn vrienden kwijt, tot overmaat van ramp is de wereld zoals hij die kent compleet veranderd. Niets is vertrouwd. Banner worstelt met andere problemen. De dokter is continu in gevecht met zichzelf: de inzet is de Hulk. Het woeste, groene monster schuilt in de pacifistische Bruce en kan ieder moment ‘uitbreken’. Banner doet er alles aan om zijn menselijkheid te behouden en zijn normale leven zo goed en zo kwaad mogelijk voort te zetten. Dankzij dit duo blijft de film interessant, omdat de essentie van deze striphelden zo goed getroffen wordt.

Visueel gezien mag ‘Ultimate Avengers’ er best wezen. De kleuren zijn strak en het beeld is scherp. Jammer genoeg weet de animatie niet over de gehele linie te overtuigen. Vooral in het begin van de film ogen bewegingen houterig en onnatuurlijk. Pas tegen het eind begint de cartoon te vlammen als de Hulk op komt draven. De groene gigant is overtuigend geanimeerd en zit vol detail. Zo cool als de helden zijn, zo inspiratieloos zijn de schurken. De aliens missen een eigen identiteit. Fantasievol zien de Marsians er niet uit. Een flamboyante schurk uit de Marvel-stal, als ‘Red Skull’ of ‘Galactus’, had de film meer pit gegeven. Nu laten de bad guys je koud en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.