Un autre homme (2008)

Regie: Lionel Baier | 89 minuten | drama | Acteurs: Robin Harsch, Natacha Koutchoumov, Elodie Weber, Georges-Henri Dépraz, Brigitte Jordan, Olivia Csiky Trnka, Bulle Ogier, Agnieszka Kowalski, Jean-Stéphane Bron, Ursula Meier, Claude Muret

Wie zich over de plot van ‘Un autre homme’ buigt, zal zonder twijfel een satirische film verwachten. Het verhaal van deze Zwitserse arthousefilm, over een filmnitwit die terechtkomt in het wereldje van filmcritici, vraagt om een spottende benadering. We verwachten wereldvreemde snobs, die in een ondoorgrondelijk taaltje oordelen vellen over films die alleen zij begrijpen; of haat en nijd tussen gefrustreerde critici die liever zelf filmmaker waren geworden.

De liefhebber krijgt inderdaad een kijkje in de wondere wereld van de filmkritiek, waarbij het niet zal verbazen dat sommige filmjournalisten een tikje eigenaardig zijn. Dat menig amateurrecensent een kinky relatie onderhoudt met een professionele collega, is al minder bekend. Maar dat de meeste filmjournalisten ook echt filmliefhebber zijn, zal de kijker pas echt verrassen.

Toch is deze ‘Un autre homme’ allesbehalve een satire, ondanks een aantal knipogen naar de filmjournalistiek. Wat hij wel is, is lastiger te beantwoorden. ‘Un autre homme’ gaat vooral over machtsverhoudingen. We zien hoe de verhouding tussen de professionele filmjournaliste Rosa en haar amateurcollega François, direct inwerkt op het thuisfront. Op het moment dat François wordt geaccepteerd binnen het filmwereldje, al is het als voetveeg van een bekende collega, verandert hij binnen zijn privérelatie met de schattige Christine in een arrogant mannetje. De François van de persvoorstellingen is een ander dan de man die thuis met zijn vriendin naar slechte films kijkt. Of de man die als kenner van middeleeuws Frans een specialist is op een heel eigen gebied.

Helaas barst ‘Un autre homme’ uit zijn voegen van thema’s en motiefjes, die niet altijd makkelijk te duiden zijn. En daar zit meteen de zwakte. De film stipt aan, maar werkt nooit lekker uit. Het geeft ‘Un autre homme’ een vrijblijvendheid, die ervoor zorgt dat je hem alweer vergeten bent als de aftiteling nog loopt. Maar de 89 minuten dat hij duurt, is hij zeker onderhoudend en boeiend genoeg en zit hij vol mooie (zwart-wit) beelden. Bovendien geeft hij de amateurrecensent voor het eerst en het laatst de gelegenheid om het woord ‘moderniteit’ in een recensie te proppen. Zonder enig benul trouwens wat het betekent.