Unaccompanied Minors (2006)

Regie: Paul Feig | 90 minuten | komedie, familie | Acteurs: Lewis Black, Wilmer Valderrama, Tyler James Williams, Dyllan Christopher, Brett Kelly, Gina Mantegna, Quinn Shephard, Paget Brewster, Rob Corddry, Dominique Saldana, Jessica Walter, Rob Riggle, Michelle Sandler, David Koechner, B.J. Novak, Mindy Kaling

Unaccompanied minors zijn jongeren die zonder begeleiding op een vliegveld zijn gestrand. In het geval van deze gelijknamige Amerikaanse kerstfilm hebben we te maken met vijf pubers die op een ingesneeuwd vliegveld moeten wachten tot ze naar hun bestemming kunnen. De groep is geheel volgens de regels van de Amerikaanse jongerenfilm samengesteld: Nerd, All American Boy, Weirdo, Tomboy en Spoiled Rich Girl. Wat zij gemeen hebben is dat zij problemen hebben met hun al dan niet gescheiden ouders en dat ze om de verveling te verdrijven het vliegveld eens flink op zijn kop willen zetten.

Het levert een film op die twee genres probeert te verenigen: slapstick als in ‘Home Alone’ en serieuze jongerenfilm als in ‘The Breakfast Club’. In de praktijk blijken die twee genres elkaar nauwelijks te verdragen. Slapstick werkt vooral met personages die neigen naar het karikaturale. Bij levensechte personages als in ‘Unaccompanied Minors’ werkt de slapstick een stuk minder, waarbij de vele klappen die worden uitgedeeld eerder pijnlijk dan lollig zijn. Aan de andere kant is het wat lastig om de problemen serieus te nemen van jongeren die in een tot slee gepromoveerde kano een besneeuwde helling afsuizen, terwijl links en rechts hun volwassen achtervolgers de kerstnacht in worden geslingerd.

Nog vervelender is het dat in deze zogenaamde kerstfilm het kerstgevoel volledig ontbreekt. Hoewel er wel wat kerstattributen opduiken en de kerstman – zoals in de meeste kerstfilms – verstek dreigt te laten gaan, heeft het met echt kerstsentiment weinig te maken. De grappig bedoelde schermutselingen in ‘Unaccompanied Minors’ staan daar mijlenver vanaf. In plaats van het specifieke kerstgevoel worden we vergast op de levenslessen en het stroperig sentiment waar Hollywood ons de rest van het jaar al mee overvoert.

Al met al is ‘Unaccompanied Minors’ een moeizame combinatie geworden van ‘Home Alone’, ‘The Terminal’ en ‘The Breakfast Club’. Deze film vormt ook nog eens het bewijs dat er voor een kerstfilm meer nodig is dan een dik pak sneeuw, wat vrolijke lichtjes en een verdwaalde kerstboom. Misschien dat (pre)pubers die zich te oud voelen voor tapdansende pinguïns hier nog wat plezier aan beleven. Maar als het om een leuke kerstfilm gaat, kun je beter ‘Love Actually’ nog eens uit de kast trekken.

Bioscooprelease: 14 december 2006