Underdog – Svenskjävel (2014)

Regie: Ronnie Sandahl | 97 minuten | drama | Acteurs: Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Kristiansen, Anders T. Andersen, Erland Bakker, Petronella Barker, Naomi Emeilie Christensen Beck, Jenny Ellegård, Gizem Erdogan, Joacim Fougner, Tuva Marie Halvorsen, Thorbjørn Harr, Kyrre Hellum, Andreas Kundler, Simon Lay, Erik Lennblad, Adam Lundgren, Bernhard Ramstad, Håkon Ramstad, Mai Lise Rasmussen, Anne Ryg, Mia Saarinen, Torunn Lødemel Stokkeland, Lars Sundsbø, Silje Osmundsen Tveit, Danny Van Duong, Trine Wiggen, Thomas Øyjordsbakken

Ontheemding is een wijdverbreid verschijnsel. Wie verhuist van het platteland naar de stad krijgt er mee te maken. Wie Afrika verlaat voor Europa krijgt ermee te maken. Zelfs wie van het relatief arme Zweden naar het rijke Noorwegen verhuist krijgt er mee te maken. Die ontheemding gaat gepaard met heimwee en het verlangen naar een veilig warm nest. Vooral bij degenen die de sprong in hun eentje wagen.

Zo ook Dino (Bianca Kronlöf), een stoere Zweedse meid die haar geluk in Oslo gaat beproeven. Dino komt uit een disfunctioneel gezin en heeft een verleden als zware drinker. In Oslo zoekt ze het gezelschap van leeftijdgenootjes, samen met hen woont ze in een gemeenschappelijk pand. Wanneer ze als bijbaantje gaat oppassen in het huis van restauranthouder Steffen begint het bij Dino te kriebelen. Steffens echtgenote werkt in Afrika dus is de positie van vrouw des huizes tijdelijk vacant. Bovendien zit de man des huizes in een dikke midlifecrisis.

‘Underdog’ (de fraaie Zweedse titel ‘Svenskjävel’ laten we even onvertaald) laat zien wat er gebeurt wanneer Dino zich binnen het gezin nestelt. Het drama richt zich vooral op haar omgang met Steffen en met zijn (bijna) volwassen dochter Ida. Dit blijft boeiend omdat je nooit zeker weet wat Dino nou precies zoekt: een veilige plek, een nieuwe liefde of stiekem toch iets anders. En wat voelt Ida precies voor de indringster?

Hoewel ‘Underdog’ goed past in de Scandinavische dramatische traditie, steekt het wat bleekjes af bij zijn tijdgenoten. Het mist de psychologische diepgang van ‘Turist’ en de dramatische impact van ‘Oslo August 31’. Maar wat het vooral mist is originaliteit: alles wat we hier zien hebben we vaker en beter gezien. Wat ook niet meewerkt is dat de sterk spelende Bianca Kronlöf eigenlijk iets te mooi is voor de rol van gedeprimeerde stoere chick. Haar onalledaagse schoonheid zorgt er wel voor dat wegkijken nooit lukt.

‘Underdog’ is een aardige film zolang het duurt. De personages zijn sympathiek en de ontknoping is acceptabel. De verbeelding van een ontheemde jonge vrouw – ontheemd in alle opzichten – is geloofwaardig en boeiend. Maar een beetje meer diepgang en originaliteit had hier geen kwaad gekund.

Henny Wouters

Waardering: 3

Bioscooprelease: 17 september 2015