Underworld: Awakening (2012)

Regie: Måns Mårlind, Björn Stein | 88 minuten | actie, horror, fantasie | Acteurs: Kate Beckinsale, Stephen Rea, Michael Ealy, Theo James, India Eisley, Sandrine Holt, Charles Dance, Kris Holden-Reid, Jacob Blair, Adam Greydon Reid, Catlin Adams, Robert Lawrenson, Lee Majdoub, Tyler McClendon

‘Underworld: Awakening’, het vierde deel in de terecht tot de cultstatus verheven ‘Underworld’-reeks, is de derde film waarin Kate Beckinsale haar opwachting maakt als Selene, de death dealer/vampier, die erop gebrand is de Lycans uit te roeien. Deel drie, ‘Underworld: Rise of the Lycans’ was een prequel, die je niet per se gezien moet hebben om dit vierde deel te begrijpen. ‘Underworld: Awakening’ gaat verder enige tijd na waar het tweede deel, ‘Underworld: Evolution’ ophield.

Inmiddels heeft de mensheid het bestaan van de twee onmenselijke soorten ontdekt. Het besef dat de eeuwenoude mythen over vampieren en weerwolven gestoeld zijn op de werkelijkheid heeft desastreuze gevolgen. Niet alleen hebben de mensen de oorlog verklaard aan de twee soorten wezens, tot op het punt van uitsterving, ook aan de kant van de mensen zijn talloze slachtoffers te betreuren. Selene en Michael hebben besloten te vluchten naar een veiligere plek, maar helaas worden hun plannen gedwarsboomd. Wanneer Selene haar geliefde uit het water wil redden, gooit een gigantische explosie roet in het eten.

Wanneer Selene weer bijkomt, bevindt ze zich in een blok ijs, waar een onbekend individu haar uit bevrijd heeft. Ze blijkt gevangen gehouden te worden door een onderzoekslaboratorium dat zichzelf Antigen noemt (wat herinneringen oproept aan ‘Resident Evil’). Tijdens en na haar ontsnapping probeert Selene uit te vinden waar Michael is, wat de mensen bij Antigen met haar uit hebben gespookt en waarom ze ineens vreemde visioenen heeft. Ze is, op zijn zachtst gezegd, woest. De onwetendheid waar Michael zich bevindt heeft in haar een soort oergevoel losgemaakt, waardoor ze in een rap tempo korte metten maakt met de mensen om haar heen. Maar het net lijkt zich al snel om haar te sluiten. Gelukkig krijgt ze hulp van David, een vampier wiens groep zich al enige tijd schuilhoudt.

‘Underworld: Awakening’ biedt voor de actieliefhebber volop stijlvol in beeld gebrachte vechtscènes en ontploffingen. Kate Beckinsale heeft flink geoefend met een choreograaf om haar gevechten zo sierlijk mogelijk in beeld te kunnen brengen. De film ziet er wederom gelikt uit, knap dat het niveau zelfs bij het vierde deel in de franchise zo consistent hoog gehouden is. Op verhaaltechnisch gebied valt ‘Underworld: Awakening’ ietwat tegen, hoewel er een aardige verrassing in de plot zit, die zich echter al vrij snel openbaart. Selene heeft enkele stoere one-liners, die een glimlach zullen veroorzaken, evenals een briljant bedachte reanimatiescène, maar verder is het een vrij grimmige boel. Er is niet beknibbeld op gore en special effects: de monsters zijn groter, de gevechten duren langer. Tel daarbij op dat de film maar 88 minuten klokt en je kunt dus op je vingers narekenen dat er niet veel tijd ingeruimd is voor plotontwikkeling. Maar daarentegen is er wel weer een aanzet gegeven voor een vijfde deel in de serie. Liefhebbers van de eerste twee films kunnen met een gerust hart hun tanden zetten in dit smakelijke vierde deel. Konden de lotgevallen van de sexy vampier je niet bekoren, dan zal ‘Underworld: Awakening’ niets doen om je van gedachten te veranderen.

DVD- en blu-ray-release: 25 juni 2012