Underworld: Rise of the Lycans (2008)

Regie: Patrick Tatopoulos | 92 minuten | actie, horror, thriller, fantasie | Acteurs: Michael Sheen, Bill Nighy, Rhona Mitra, Steven Mackintosh, Kevin Grevioux, David Ashton, Geraldine Brophy, Leighton Cardno, Alex Carroll, Jared Turner, Jason Hood, Mark Mitchinson, Tania Nolan, Craig Parker, Timothy Raby, Larry Rew, Peter Tait, Olivia Taylforth, Eleanor Williams, Edwin Wright, Brian Steele, Kate Beckinsale, Shane Brolly, Kurt Carley, Richard Knowles

De eerste twee delen uit de ‘Underworld’ franchise werden gedragen door de in strak latex gestoken Kate Beckinsale, in dit derde deel is ze slechts in een voice over aan het begin en in een cameo aan het eind aanwezig, al kun je je zelfs afvragen of dit niet een opname betreft die bij het maken van ‘Underworld’ op de vloer van de montagekamer terecht is gekomen. Verrassend genoeg is de afwezigheid van Selene en overigens ook Scott Speedmans Michael geen groot gemis in ‘Underworld: Rise of the Lycans’. Dat komt grotendeels door Michael Sheen, die de rol van Lucian uit het eerste deel weer op zich heeft genomen. De charismatische Brit tilt deze prequel naar een hoger plan. Goed idee dus om dit personage centraal te stellen in deze productie!

In tegenstelling tot ‘Underworld’ en ‘Underworld: Evolution’ kent dit deel niet die gothic uitstraling. Geen vuurwapens of andere “moderne” technische snufjes, nee, in ‘Rise of the Lycans’ worden gewoon nog ouderwets hoofden afgehakt of zwaarden in iemands mond gestoken. De film behandelt dan ook de ontstaansgeschiedenis van de al eeuwen durende strijd tussen de Lycans (geëvolueerde weerwolven) en vampieren. Viktor (Bill Nighy) komt de eerste menselijke Lycan tegen en in een moment van zwakte besluit hij het leven van de baby te sparen. Lucian, want die is het, groeit op in gevangenschap en wordt Viktors slaaf. En passant wordt zijn bloed gebruikt door zijn meester om een nieuw onsterfelijk ras te creëren, Lycans. De jaren gaan voorbij en de vampierenleider ziet Lucian min of meer als een geliefd huisdier. Viktors dochter Sonja (Rhona Mitra) lijkt minder van hem gecharmeerd, maar dat blijkt maar een voorwendsel te zijn, in het geheim hebben de twee een vurige maar verboden liefdesrelatie.

De sfeer van de eerste twee films is goed vastgehouden, ondanks dat het zich in een primitievere setting afspeelt. We zien dezelfde blauwtinten als in ‘Underworld’ en dit maakt dat de liefhebber zich vrijwel meteen thuis voelt. De special effects zijn goed gedaan en de transformatie van de weerwolven overtuigt. En wat kan Michael Sheen een potje schreeuwen! In een scène ben je dankzij zijn wanhopige uitroep bijna geneigd mee te gaan schreeuwen. Bill Nighy geniet weer zichtbaar van zijn campy rol en is op dreef als Viktor. Ook Rhona Mitra blijkt niet alleen ingehuurd vanwege haar looks, maar laat zien dat ze het kickass niveau zoals in ‘Doomsday’ vast kan houden. Ze kan prima uit de voeten met haar rol als opstandige, zelfverzekerde Sonja. De leuke dialogen uit de eerste twee films hebben – jammer genoeg – plaats gemaakt voor nog meer actie, veel zwaardvechtscènes en een redelijk goed uitgewerkt – en goed te volgen ook! – verhaal, waarbij de Romeo & Julietrelatie van Lucian en Sonja, maar ook de vader-dochterrelatie en de geschiedenis van de strijd tussen de harige monsters en die met die scherpe tanden vrij veel aandacht krijgt. Helemaal geen slechte carrière move voor beginnend regisseur Patrick Tatopoulus, die zich voorheen (en nog steeds) meestal bezighoudt met de visuele en speciale effecten van films.

‘Underworld: Rise of the Lycans’ is een waardige prequel en een aanrader voor liefhebbers van films in het genre.