Une heure de tranquillité (2014)

Regie: Patrice Leconte | 80 minuten | komedie | Acteurs: Christian Clavier, Carole Bouquet, Valérie Bonneton, Rossy de Palma, Stéphane De Groodt, Sébastien Castro, Christian Charmetant, Arnaud Henriet, Ricardo Arciaga, Elisha Camacho, Martine Borg, Brigitte Lucas, Christophe Bouisse, Aurélie Valat, Marie-Do Ferre, Juliette Poissonnier, Pascal Parmentier

Michel heeft de dag van zijn leven als hij op een Parijse vlooienmarkt een LP vindt die hij al jaren zoekt. Hij betaalt bovendien maar een schijntje voor de plaat. Het enige wat deze energieke zestiger dan rest is een uurtje vrij te maken voor het beluisteren van de muziek. Dus trekt Michel naar zijn appartement om daar dat benodigde uurtje rust te vinden. En daar begint de komedie ‘Une heure de tranquillité’.

Omdat ‘Une heure de tranquillité’ een ouderwetse klucht is, komt er natuurlijk niets van die rust. In het bestek van een uur verschijnt een stortvloed aan familie, aangewaaide vreemdelingen, bouwvakkers, minnaars, minnaressen, feestgangers, Poolse buren, Filippijnse kinderen en nog veel, veel meer. In plaats van met muziek wordt Michel geconfronteerd met buurtfeesten, overspel, lekkages, kapotte liften, verhuizingen en ongewenste ontboezemingen. Daarbij krijgt hij de nodige lessen te verstouwen over verbondenheid en egoïsme. Zijn zojuist aangeschafte album heet niet voor niets ‘Me, Myself & I’.

‘Une heure de tranquillité’ lijkt afkomstig uit de jaren 70, maar is het niet. Het scenario is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de jonge Florian Zeller uit 2013. Toch is ‘Une heure de tranquillité’ ook geen postmoderne komedie (zoals je zou verwachten van een klucht uit 2013), want de kenmerkende postmoderne ironie ontbreekt volledig. Dit is een volbloedklucht zoals je ze nog zelden ziet.

Dat laatste is niet voor niets. De humor van zulke kluchten komt aan het begin van de 21e eeuw nogal voorspelbaar en melig over. Je weet precies wat er gaat gebeuren als Michel die vermaledijde plaat weer eens opzet. Je weet precies wat mis gaat als een onbeholpen loodgieter een waterleiding probeert te repareren.

Dat maakt ‘Une heure de tranquillité’ een nachtmerrie voor iedere recensent. Want wat de film moet doen, doet ze hartstikke goed. Het acteren is top, met Carole Bouquet als grappig gepijnigde echtgenote van Michel voorop. De komische timing is perfect, de muziek sluit prima aan bij de toon van de film, en de boodschappen over verbondenheid en solidariteit komen helder binnen. ‘Une heure de tranquillité’ is kortom melig, flauw en ouderwets, maar prima binnen het genre. Voer voor de liefhebber dan maar?

Bioscooprelease: 15 januari 2015