Une nouvelle amie (2014)

Regie: François Ozon | 107 minuten | drama | Acteurs: Romain Duris, Anaïs Demoustier, Raphaël Personnaz, Isild Le Besco, Aurore Clément, Jean-Claude Bolle-Reddat, Bruno Pérard, Claudine Chatel, Anita Gillier, Alex Fondja, Zita Hanrot, Pierre Fabiani, Mayline Dubois, Anna Monedière, Brune Kalnykow, Joanie Tessier

‘Een beetje vreemd, maar wel lekker’ is de reclameslogan van een frisdrank, maar deze zou ook van toepassing kunnen zijn op de films van François Ozon. Wie ervan houdt zal ook in zijn voor het tragikomische sprookje ‘Une nouvelle amie’, dat veel wegheeft van een Almodóvar. Met zijn Spaanse tijdgenoot heeft Ozon gemeen dat hij schijnbare nonchalance met elegantie weet te combineren, en gender-issues immer op de agenda staan. Daar kan met ‘Une nouvelle amie’ een Ruth Rendell-adaptatie aan worden toegevoegd – Almodóvar’s ‘Live Flesh’ was er immers ook één.

In deze vrij naar Rendells thrillerverhaal ‘The New Girlfriend’ bewerkte productie krijgt Claire (Anaïs Demoustier) de schrik van haar leven wanneer ze David (Romain Duris), de aantrekkelijke weduwnaar van haar hartsvriendin Laura, in vrouwenkleren aantreft terwijl hij zijn dochter de fles geeft. Claire heeft de overleden Laura beloofd voor de baby te zorgen, voelt zich aangetrokken tot de ongebruikelijke situatie en besluit die voor partner Gilles te verzwijgen.

Het gevolg is een wederzijdse afhankelijkheid die verder gaat dan vriendschap, zoveel willen we nog wel verklappen. Ozon stoeit in ‘Une nouvelle amie’ quasi-vrolijk met menselijke emoties en morele opvattingen – ook een stokpaardje van Almodóvar trouwens. Hoe diep het gaat? Dat blijft voor de kijker gissen. Ozon breekt weliswaar een lans voor gender-vrije liefde, maar lijkt zich net als zijn protagonisten geen raad te weten met de mogelijkheden die menselijke relaties bieden. Daarbij valt het kat-en-muisspel tussen de manipulatieve David en de weifelende Claire af en toe in herhaling.

Heart-throb Duris (‘Persécution’) is misschien ook net niet vilein genoeg voor zijn rol. De film wordt gered door twintiger Demoustier (‘Elles’), die overtuigt met een voor haar leeftijd volwassen vertolking. Claire is het hart van de film, en misschien is het spelen van een vrouw die rouwt, worstelt met haar gevoelens voor mannen én een kind wil, wel net zo moeilijk als het spelen van een dubbelhartige travestiet.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 18 december 2014