Une vie meilleure (2011)

Regie: Cédric Kahn | 112 minuten | drama | Acteurs: Guillaume Canet, Leïla Bekhti, Slimane Khettabi, Abraham Belaga, Nicolas Abraham, François Favrat, Brigitte Sy, Fayçal Safi, Annabelle Lengronne, Valérie Even, Daria Kapralska, Yann Andrieu, Atika Taoualit, Arnaud Ducret, Adou Khan, Serkan Oba, Alimata Camara, Fatsah Bouyahmed, Michèle Durepairt

Wat is dat eigenlijk precies, een beter leven? Wanneer is je leven goed? Als je een dak boven je hoofd hebt, genoeg eten en drinken, gezond bent en omringd bent door de mensen die je liefhebt, is dat voldoende? Of is een goedbetaalde baan, waarin je je talenten kwijt kunt, ook een vereiste voor een fijn leven? Yann, de hoofdpersoon in ‘Une vie meilleure’ van Cédric Kahn, heeft in ieder geval hoop op een beter leven.

De in Parijs woonachtige, in pleeggezinnen opgegroeide dertiger (Guillaume Canet) werkt zich het schompes in een schoolkantine. Het liefst wil hij aan de slag als chefkok, maar hoewel hij absoluut het koken in de vingers heeft, krijgt hij van geen enkele restauranteigenaar de kans om zich te bewijzen. Het is de eeuwige vicieuze cirkel: zonder ervaring geen werk en zonder werk geen ervaring… Wanneer Yann bij een zoveelste afwijzing de mooie serveerster Nadia (Leïla Bekhti) ontmoet, valt hij als een blok voor haar. Zo komt er uit deze negatieve ervaring toch nog iets positiefs, want het gevoel is wederzijds en binnen de kortste keren zijn Yann, de uit Libanon afkomstige Nadia en haar negenjarige vaderloze zoontje Slimane onafscheidelijk. Yann is als het ontbrekende puzzelstukje in het leven van Nadia en Slimane en vice-versa.

Wanneer ze in een bos bij een meer een vervallen pand ontdekken, komt de droom voor een eigen restaurant ineens wat meer voor het grijpen. Er volgen gesprekken met een hypotheekadviseur en overmoedig roept Yann dat ze 40.000 euro eigen geld inleggen, zodat de lening verstrekt kan worden. Dat bedrag hebben Yann en Nadia natuurlijk niet, maar dat wordt opgelost door het afsluiten van drie persoonlijke leningen. Per persoon. En dat is het begin van de neerwaartse spiraal, waarin de jong geliefden zich al snel bevinden. Het restaurant mag na de keuring niet open, omdat het niet aan de standaarden voldoet (een gevolg van Yanns opdracht aan de aannemer de verbouwing zo goedkoop mogelijk te houden) en dus blijven de verwachte inkomsten uit. Een sociaal werkster ziet maar een oplossing: verkopen, maar daar wil Yann niets van weten. En zo drijft hij steeds verder van zijn droom én van zijn geliefde weg…

Nadia vertrekt naar Canada, omdat ze daar een beter betaalde baan kan krijgen in de horeca. Slimane blijft bij Yann, tot Nadia voldoende geld gespaard heeft voor zijn vliegticket en ze hem een goed onderdak kan geven. Na een enkel Skype-gesprek en een brief blijft het echter akelig stil vanuit Montréal. Ondertussen moeten Yann en Slimane zien rond te komen en dat gaat steeds moeilijker.

Wat is Guillaume Canet ongelooflijk goed in ‘Une vie meilleure’. En wat is ‘Une vie meilleure’ ongelooflijk goed! Kahn regisseert het door hem hemzelf en Catherine Paillé geschreven scenario vrijwel vlekkeloos. In mooi gefilmde shots laat hij de karakters van de personages in een prettig tempo tot wasdom komen. Als de vlinders in de buiken van Yann en Nadia fladderen, voelt de kijker het in zijn of haar ingewanden en als de wanhoop op het gezicht van Yann staat getekend, zou de kijker het liefst de armen om hem heen slaan en hem troosten of met hem huilen. Geen moment zakt de film in en het is knap dat Kahn in wat makkelijk afgedaan had kunnen worden als een sociaal drama nog zoveel oprechte spanning weet op te voeren. En de uiterst realistische fragmenten uit het leven van Yann en Slimane na Nadia’s vertrek raken je diep.

Timing lijkt een groot deel van de kracht van ‘Une vie meilleure’ te zijn, want wanneer beter dan nu kunnen we ons identificeren met een hoofdpersoon die blaakt van de ondernemingslust en ambitie, maar die op alle manieren wordt tegengewerkt en gestraft, zodat hem elke hoop op vooruitgang op de sociaal-maatschappelijke ladder wordt ontnomen? Maar of dat ook werkelijk zo is, zal pas over een aantal jaren blijken: als de economische crisis zijn beste tijd heeft gehad, en de meeste mensen inderdaad dat fijne uit de titel hebben bereikt. Zal ‘Une vie meilleure’ dan nog steeds zo weten te emotioneren? U mag er uw geld op inzetten. ‘Une vie meilleure’ is een pracht van een film.

Monica Meijer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 10 januari 2013
DVD-release: 7 mei 2013