Universal Soldier: Regeneration (2009)

Regie: John Hyams | 97 minuten | actie, drama, thriller, science fiction | Acteurs: Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Andrei Arlovski, Mike Pyle, Corey Johnson, Garry Cooper, Emily Joyce, Zahary Baharov, Aki Avni, Kerry Shale, Yonko Dimitrov, Violeta Markovska, Stanislav Pishtalov, Marianne Stanicheva, John Laskowski

Wanneer de eerste zes minuten van ‘Universal Soldier: Regeneration’ zwijgzaam aan de kijker voorbij zijn getrokken, zijn er zo’n twintig mensen neergeschoten, zes auto’s aan puin gereden en hebben er minstens zoveel liters bloed gevloeid. En dat is dan ook direct de toon van de film. Een toon die ook in de rest van dit schouwspel zal worden voortgezet. Een stevig begin van een vervolg op Roland Emmerichs ‘Universal Soldier’.

‘Universal Soldier: Regeneration’ is een kille, donkere schietfilm waar weinig menselijke emoties aan te pas komen. De film is dan ook een tikkeltje harder dan de doorsnee actiefilm. Zelfs voor Jean-Claude van Damme (in de rol van Luc Deveraux) is er deze keer weinig ruimte gelaten voor een sprankeltje intermenselijk communiceren. Maar wat willen we ook anders? In dit scenario is juist de ‘vechtmachine van Damme’ van stal gehaald. En dat is toch wat de echte liefhebber wil zien. Regisseur John Hyams benadrukt in ‘Universal Soldier: Regeneration’ een kille en ijzige sfeer door het beeld in veel grijze- en zwart-wit tinten te dompelen. Kleuren bestaan niet in deze bijna surrealistische wereld van de Universal Soldiers, een wereld die aandoet als die van een computergame. Ook het decor lijkt daar vanaf geleid te zijn. Net als Hyams maken ook gameproducenten al jaren dankbaar gebruik van een verlaten kernreactor als lugubere setting voor hun scenario. En dan is er ook nog het opspattende bloed tegen de cameralens. Hyams lijkt hier zijn gimmick in te hebben gevonden.

Na de eerste minuten van ‘Universal Soldier: Regeneration’ kan het vervolg van de film eigenlijk al uitgetekend worden. Op zich geen probleem in een film als deze. Het scenario is immers vaak ondergeschikt aan de actie en de spectaculaire stunts. Maar in dit geval betekent dit dat het wel wat lang wachten is tot Luc Deveraux (Van Damme) ten tonele verschijnt. Uiteraard is deze naam van het karakter wat ondergeschikt. Want uiteindelijk is het gewoon held Jean-Claude van Damme die we volgen in zijn zoveelste klus om de wereld te redden. Een spannend en zenuwslopend verhaal blijft uit in ‘Universal Soldier: Regeneration’. De film moet het vooral hebben van de harde vecht- en schietscènes en stunts waarin veel bloed vloeit. En natuurlijk van de typische ‘actiehelden’, zoals je die alleen in dit soort films vindt. Het entertainmentgehalte is hoog, maar aan het einde van de film smacht je wel een beetje naar een licht- of zonnestraal.

Tjeerd Kooistra