Unspoken (2008)

Regie: Fien Troch | 90 minuten | drama | Acteurs: Emmanuelle Devos, Bruno Todeschini, Cloë Henry

Je kind is vijf jaar geleden spoorloos verdwenen. Wat doet dat met de ouders? Dit vroeg regisseur en schrijfster Fien Troch zich af bij het schrijven van het scenario van haar film ‘Unspoken’. De film volgt niet de zoektocht van de politie of van de ouders Lucas en Grace, maar het gaat om hoe het echtpaar omgaat met dit verlies.

De titel slaat op Lucas en Grace die zo diep gekwetst zijn dat zij nooit met elkaar praten over hun dochter Lisa. Ze leven langs elkaar heen om ieder op hun eigen manier het gemis van hun dochter te verwerken. Dat zorgt voor indringende scènes. Zij zitten allebei in een isolement waar zij niet uit lijken te komen. Ook al weten zij dat hun dochter niet meer terug zal komen, koesteren beide echtelieden toch hoop. Lucas stort zich veel op zijn werk en zit ook regelmatig in zijn auto te wachten voor de school van zijn dochter. Ook de onbekende die Lucas telkens belt en vervolgens niets zegt, geeft hem weer hoop dat Lisa nog leeft en dat zij het is die aan de andere kant van de lijn zit.

Moeder Grace dwaalt veel rond in het winkelcentrum in de hoop haar dochter terug te vinden. Zij achtervolgt zelfs een meisje die dezelfde jas aan heeft als haar dochter. Als rode draad door het verhaal dient de scheur in het plafond in de woonkamer van Lucas en Grace. De scheur wordt alleen maar erger, dit kan als metafoor dienen voor de geestelijke en emotionele toestand waarin het stel zich in bevinden.

Fien Troch heeft met ‘Unspoken’ een indrukwekkende film afgeleverd. Met veel close-ups en lange stiltes weet zij de kijker in het verhaal te trekken en vast te houden. Er wordt weinig in de film gesproken, het verteltempo is laag en het is een zwaar thema. Hiermee creëert Troch een beklemmende sfeer waardoor het isolement van Lucas en Grace goed naar voren komt. Het verhaal zelf is eenvoudig maar effectief gefilmd en voornamelijk de twee hoofdrolspelers Emmanuelle Devos en Bruno Todeschini zetten zeer overtuigende rollen neer. ‘Unspoken’ is cinema in zijn puurste vorm. Vooral voor liefhebbers van Franstalige arthouse en indringende drama is deze film zeker aan te raden.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 11 juni 2009