Val dood! (2009)

Regie: Arne Toonen | 10 minuten | drama, komedie, korte film | Acteurs: Bert Luppes, Waldemar Torenstra, Micha Hulshof, Marjolein Ley, Eva Duijvestein

Je zult het maar cadeau krijgen: een parachutesprong! Kijk, dat is nog eens iets anders dan een CD of een boek waar je eigenlijk niet om gevraagd had. De jarige in deze film, Fons, is er helemaal niet blij mee, maar zijn jongere vriendin vindt het maar wat stoer, dus schoorvoetend tekent hij vooraf een contractje “Oh, da’s voor de aansprakelijkheid, als er iets verkeerd gaat,” zegt Mike, de vlotte instructeur nonchalant. Eenmaal in het vliegtuig wordt Fons aan Mike vastgekoppeld. Wanneer het vliegtuig niet kan starten, omdat er plotseling een auto op de startbaan komt rijden, ziet Mike tot zijn schrik zijn vrouw Chantal uitstappen. Zij vertelt hem dat hun relatie over is en dat ze bij hem weg gaat. “Val dood!” roept ze hem nog na. Mike is de wanhoop nabij, maar als Fons zijn kans schoon ziet om onder zijn verjaardagscadeau uit te komen, en aanbiedt een andere keer te springen, beweert Mike dat “het wel gaat”. Dan gebeurt er iets wat Mike op andere gedachten brengt en hij besluit de verwensing van Chantal maar letterlijk op te volgen. Fons staat doodsangsten uit tijdens de sprong. Hoe gaat dit aflopen?

‘Val dood’ is een kort en humoristisch filmpje van Arne Toonen. Luuk van Bemmelen schreef het scenario en Hazazah Film produceerde. Door de absurde situatie – de directe confrontatie met de privébeslommeringen van de instructeur – komt de hoofdpersoon, met wie je direct meevoelt, omdat het zo overduidelijk is dat hij helemaal niet wil, van de ene in de andere benarde positie terecht. In zekere zin lijkt ‘Val dood!’ op ‘Het rijexamen’ van Tallulah H. Schwab (uit de KORT! 2005 serie), waarin een rij-instructeur ook zijn privéleven niet gescheiden weet te houden van zijn werk, met alle gevolgen voor de afrijdende dame van dien. Ondanks de overtrokken situaties komt het geheel geloofwaardig over, met dank aan de cast en de naturelle dialogen. Na het zien van ‘Val dood’ zul je wel even drie keer nadenken voor je zo’n vervloeking naar iemand hoofd gooit.