Valentino (2013)

Regie: Remy van Heugten | 89 minuten | romantische komedie | Acteurs: Najib Amhali, Elise Schaap, Derek de Lint, Kees Boot, Mimi Ferrer, Nasrdin Dchar, Johnny de Mol, Yolanthe Cabau, Mahjoub Benmoussa, Ronald Top, Manoushka Zeegelaar-Breeveld, Anke van ‘t Hof, Felix Jan Kuipers, Sabri Saad El-Hamus, Jort Kelder

Remy van Heugten levert met ‘Valentino’ zijn eerste bioscoopfilm af. Voorheen heeft hij shorts, afleveringen van TV-series als “Feuten” en “Hoe overleef ik?” en Telefilms geregisseerd. ‘Valentino’ is gebaseerd op de Franse film genaamd ‘L’Italien’ (Olivier Baroux, 2010). De Franstalige plot lag er dus al, en de oorspronkelijke scenarist heeft ook bij ‘Valentino’ de plot aangestuurd. Voor Najib Amhali betekende dit zijn eerste hoofdrol.

Dino Valentino (Najib Amhali) is een Italiaanse Maserati-verkoper in Amsterdam. Ze zochten immers een Italiaanse verkoper, dus dat is hij. Zijn Italiaanse leven loopt op rolletjes. Hij is een goede verkoper en als hij Monique (Elise Schaap), de dochter van zijn baas (Derek de Lint), ontmoet, blijkt dat zij de liefde van zijn leven is. Binnen een jaar zijn ze verloofd. Rest nog één probleempje: Dino is eigenlijk een Marokkaan, genaamd Farid. Door de aankomende bruiloft en de ramadan die in de zomer valt, wordt het steeds moeilijker zijn ware identiteit te verbergen. Als gevolg daarvan raakt hij verstrikt in zijn eigen web van leugens, een web waarin hij zijn geliefde Monique lijkt te gaan verliezen.

Valentino is de meest stereotype Italiaan die je ooit gezien hebt. Hij rijdt rond in z’n Maserati, draagt een gouden ring, designer schoenen en heeft gladde praatjes. Maar doordat hij iemand is die dóet alsof hij Italiaan is, neem je de clichés gewoon voor lief. ‘Valentino’ is wat we van een romantische komedie mogen verwachten: de hoofdpersoon Dino Valentino moet nog iets vertellen, maar stelt dit keer op keer uit. Hierdoor belandt hij in de meest ongemakkelijke, maar voor de kijker komische, situaties.

Met name het multiculturele aspect zorgt voor grappige toestanden. De geheime poging van Dino Valentino om de ramadan te volgen resulteert in het stiekem weggooien van eten, het geniepige opstaan bij zonsopgang en het bidden op de meest vreemde plaatsen. Iedere scène is voorzien van de nodige grappen en grollen, waardoor ‘Valentino’ vermakelijk is van begin tot einde. De humor is nu en dan wel wat flauw en soms gaat het nét die ene stap te ver, maar in de meeste gevallen blijft het bij de droge humor waar het Nederlandse publiek van houdt. En natuurlijk weet iedereen van tevoren al hoe ‘Valentino’ gaat aflopen. Maar voor wie geen diepgang verwacht en zin heeft om te lachen, is dit gewoon een fijne film om bij onderuit te zakken.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 21 maart 2013
VOD-release: 16 juli 2013