Vampier zusjes – Die Vampirschwestern (2012)

Regie: Wolfgang Groos | 97 minuten | avontuur, komedie, drama, familie, fantasie | Acteurs: Marta Martin, Laura Antonia Roge, Christiane Paul, Stipe Eceg, Michael Kessler, Richy Müller, Jamie Bick, Jonas Holdenrieder, Jeremias Meyer, Maj Jablonski, Robin Kirsch, Xaver Wegler, Viola von der Burg, Christian Koch, Regine Vergeen, Hans-Peter Deppe

Kijk, dat hadden Buffy en Angel moeten weten: als een vampier met een mens kinderen krijgt, dan worden het gewoon half-vampieren. Eigenlijk hebben Dakaria en Silvania, de tweelingdochters van vampier Mihai en mensenvrouw Elvira en hoofdrolspelers in ‘Vampier zusjes’ (2012) van Duitser Wolfgang Groos, het beste van twee werelden meegekregen: ze kunnen flopsen (je onzichtbaar verplaatsen) en vliegen en met behulp van een zonnebril en factor 5000 kunnen ze gewoon overdag buiten zijn. Toch zijn de twee tieners niet zo tevreden. Ten eerste moeten ze zich schikken naar het besluit van hun ouders om het vertrouwde Transsylvanië te verruilen voor de Duitse stad Bindburg, ten tweede moeten ze hun hele bioritme omgooien. Wie slaapt er nu ‘s nachts? Vooral de stoer uitziende Daka heeft moeite zich aan de strenge regels van haar wc-brillen ontwerpende moeder te houden. Zusje Silvania wil het liefst eigenlijk volbloed mens worden, want dan kan ze tenminste zonder problemen met haar nieuwe liefde naar het zwembad…

‘Vampier zusjes’, gebaseerd op de reeks van Duitse kinderboekenschrijfster Franziska Gehm, is een aanstekelijke vrolijke jeugdfilm, waarin normale tienerproblemen op een vernuftige manier gemixt worden met bovennatuurlijke zaken. Het grootste probleem wordt natuurlijk gevormd door de verkeerd uitpakkende magische truc, waardoor de vervulling van de hartenwens van de tweeling faliekant fout gaat. Daka, die eigenlijk droomt van een leven als een volledige vampier, krijgt de wens van haar zusje en vice versa. Gedurende de film moet de tweeling er niet alleen achter zien te komen dat jezelf blijven eigenlijk het beste is, ook moeten ze hun wantrouwige buurman – die overigens met recht argwaan heeft – zien te verslaan én hun leeftijdsgenootjes in de waan laten dat ze normale pubers zijn. Met hulp van klasgenootje Hélène, die zelf ook een geheim heeft, moeten Daka en Silvania de wens terug zien te draaien.

De film ‘Vampier zusjes’ mikt op het segment dat te jong is voor de ‘Twilight’ serie, maar wel interesse heeft in bovennatuurlijke zaken. Natuurlijk wordt het nergens echt eng, maar voert de komedie de boventoon in de avonturen van Daka en Silvania. Vooral de blunderende buurman zorgt voor heel wat slapstickmomenten, al gaat dat op het einde van de film wel een paar stappen te ver. Het huisdier van Daka, Kareltje de bloedzuiger, is overtuigend geanimeerd en ook de overige special effects zijn dik in orde. De twee hoofdrolspeelsters zetten hun rollen prima neer, en doen de eerste indruk dat ze alleen maar gecast zijn vanwege de gelijkenis op de filmouders snel vergeten. Hele leuke en goed gemaakte film, waar meisjes én jongens veel plezier aan zullen beleven.

Bioscooprelease: 7 augustus 2013
DVD-release: 19 november 2013