Vampire Hunter D: Bloodlust (2002)

Regie: Yoshiaki Kawajiri, Jack Fletcher, Tai Kit Mak | 111 minuten | actie, animatie, avontuur, horror, thriller | Acteurs: Andrew Philpot, John Rafter Lee, Pamela Adlonl, Wendee Lee, Michael McShane, Julia Fletcher, Matt McKenzie, John Di Maggio, Alex Fernandez, Jack Fletcher, John Hostetter, Dwight Schultz, Mary Elizabeth McGlynn

Dit vervolg op ‘Vampire Hunter D’ komt uit de stal van Yoshiaki Kawajiri. Zijn studio was ook al verantwoordelijk voor de anime-klassieker ‘Ninja Scroll’ (1993). Kawajiri heeft een goede reputatie opgebouwd met zijn flitsende en knap gemaakte anime’s. ‘Vampire Hunter D: 2’ valt niet onder de categorie klassieker, maar een onderhoudende animatiefilm is het wel geworden. De Japanse animatiefilm heeft wel wat weg van de ‘Blade’-films. Veel acties en een gelijksoortige ‘held’. Deze anime heeft op zijn beurt weer een recent aantal Hollywood-producties beïnvloed zoals ‘Underworld’ (2003) met Kate Beckinsale.

Het schort de film aan een goed verhaal. Niet dat het verhaal zo ontzettend verkeerd is, maar het lijkt gewoonweg teveel op Kawajiri’s eerdere film ‘Ninja Scroll’. Ondanks de wat verouderde animaties van die anime blijft die film ver boven ‘Vampire Hunter D: 2’. Van deze regisseur verwacht je gewoon meer. De animatie is ontzettend goed, de stemacteurs zijn redelijk en de muziek is ook prima. Helaas is er bezuinigd op een sterk verhaal.

Het standaardverhaal van deze anime is in principe geen probleem. Als de animaties goed in elkaar steken en de sfeer goed is, dan kan dit wel een spannende ‘no-brainer’ worden. Daar is de film ook wel in geslaagd, maar eerlijk gezegd valt ‘Vampire Hunter: 2’ tegen. Het is een mooi gemaakte film, met leuke scènes erin. Maar het is niets anders dan een kloon van de ninja-klassieker.

Net zoals in die film moeten er een aantal tegenstanders in chronologische volgorde worden omgebracht. In ‘Ninja Scroll’ waren dat er zeven, in ‘D’ zijn dat er drie. Ook de relaties tussen de hoofdpersonen is nagenoeg hetzelfde. Zowel Jubei uit ‘Ninja Scroll’ als D krijgen en ontvangen tegen het einde van de film het respect van hun tegenspeelsters. Voor beide vrouwen is het dan eigenlijk al te laat, een eventuele relatie is onmogelijk. Het verleden van de zowel de personen uit ‘Ninja Scroll’ en uit ‘D’ zijn tragisch en zo zijn er wel meer gelijkenissen tussen beide films.

De film ziet er prima uit en is onderhoudend, maar het déjà-vu gevoel verpest veel. Wat overblijft is een flitsende actiefilm met een iets dieper verhaal dan de standaard actiefilm. De animaties zijn de beste die er te zien zijn. Een Japanse popcornfilm dus en helaas niet de animatieklassieker die de film had kunnen zijn. Een gemiste kans.