Van Helsing (2004)

Regie: Stephen Sommers | 130 minuten | actie, horror, thriller, avontuur, fantasie | Acteurs: Hugh Jackman, Kate Beckinsale, Richard Roxburgh, David Wenham, Elena Anaya, Will Kemp, Kevin J. O’Connor, Alun Armstrong, Silvia Colloca, Josie Maran, Shuler Hensley, Tom Fisher, Samuel West, Robbie Coltrane, Stephen Fisher

Het blockbuster seizoen wordt geopend met de monsterfilm ‘Van Helsing’ en wat voor één blockbuster! Het is een groots opgezette film die je meeneemt naar het duistere Transsylvanië waar graaf Dracula en zijn bruiden al jaren lang een stadje terroriseren.
Van Helsing is een vampierjager die door het Vaticaan opgeroepen wordt om het op te nemen tegen graaf Dracula en zijn bruiden. Van Helsing gaat samen met zijn hulpje naar Transsylvanië waar hij de mooie Anna ontmoet. Op haar en haar familie rust een vloek die alleen opgeheven kan worden als Dracula gedood wordt. Met zijn drieën gaan ze de strijd aan.

Regisseur Stephen Sommers heeft de drie klassieke monsters bij elkaar gebracht voor dit horrorspektakel. Hij heeft het scenario ook geschreven en alle drie de klassieke verhalen door elkaar gemixt en er een groot spektakelstuk van gemaakt, met Hugh Jackman in de hoofdrol. Deze Australische acteur zet een uitstekende Van Helsing neer die behoorlijk avontuurlijk is ingesteld. Aan zijn zijde zien we de mooie actrice Kate Beckinsale die al eerder tussen de weerwolven en vampieren zat in ‘Underworld’ (2003). Hun tegenstander graaf Dracula wordt nu gespeeld door Richard Roxburgh. Alhoewel zijn Dracula het niet haalt bij bijvoorbeeld Christopher Lee en Gary Oldman, speelt hij zijn rol prima.

Net als in zijn vorige films ‘The Mummy’ (1999) en ‘The Mummy Returns’ (2001) maakt Stephen Sommers ook hierin goed gebruik van computereffecten. Zo zien we Dracula en zijn bruiden een aantal keer van gedaante verwisselen en mensen in wolven veranderen. Sommers heeft er ook een handje van om oude horrorklassiekers te laten herleven, eerder heeft hij al de mummie terug gebracht naar het witte doek en nu graaf Dracula en co.

Dit keer ongetwijfeld ook met groot succes, want ‘Van Helsing’ is een groot spektakelstuk die vol met actie en humor zit, maar net als ‘The Mummy’ nergens eng wordt. Alhoewel het verhaal geen hoogstandje is zorgt de film wel voor zeker twee uur vermaak.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 5 mei 2004