Van Wilder: Party Liaison (2002)

Regie: Walt Becker | 93 minuten | komedie | Acteurs: Ryan Reynolds, Tara Reid, Kal Penn, Tim Matheson, Teck Holmes, Daniel Cosgrove, Deon Richmond, Alex Burns, Emily Rutherfurd, Paul Gleason, Erik Estrada

‘Van Wilder’ is een typische tienerkomedie vol grappen over sex. De personages zijn stereotype, maar toch het aanzien waard. De film voegt niets nieuws toe, is weinig origineel, maar desondanks leuk. ‘Van Wilder’ is niet traag en de grappen volgen elkaar in een vlot tempo op.

De cast is op Tara Reid (‘American Pie’, ‘American Pie 2’, ‘Josie and the Pussycats’ en ‘The Big Lebowski’) na nagenoeg onbekend. De regisseur Walt Becker heeft nog weinig op naam staan. Hij heeft zichzelf in deze film wel een cameo als brandweerman toebedeeld. Tara Reid speelt in deze film de rol van journaliste, Gwen genaamd, van de schoolkrant, die een verhaal moet schrijven over Van Wilder (Ryan Reynolds). Van Wilder zit al zeven jaar op deze school. Hij is aldaar een begrip geworden. Iedereen kent hem en komt naar hem toe voor advies. Daarnaast organiseert hij de leukste feesten en zamelt hij geld in voor diverse goede doelen. Zijn vader betaalt trouw elk jaar het schoolgeld, maar komt er nu achter dat zijn zoon daadwerkelijk niet studeert. Hij besluit dan ook de betaling stop te zetten. Hierdoor wordt Van Wilder genoodzaakt om zelf geld te verdienen om zijn schoolgeld te kunnen betalen. In eerste instantie organiseert hij bijlessen, maar later worden dat feesten. Gwen heeft meerdere malen gevraagd of hij mee wil werken aan haar verhaal, maar hij is hiervoor te druk. Hij heeft zelfs een persoonlijke assistent die zijn agenda beheert. Zij schrijft dan maar een verhaal op basis van de informatie die zij van anderen krijgt. Het spreekt voor zich dat dit verhaal niet klopt. Van Wilder daagt haar uit om zijn ware verhaal te achterhalen, maar wil in werkelijkheid met haar in bed duiken. Er is echter één probleem; Gwen heeft een vriend, die de plannen van Van Wilder dwarsboomt.

Een komedie als deze kent natuurlijk een happy end. Of het kijken naar deze film een feest is, moet je zelf maar beoordelen. Als je van dit soort humor houdt, zul je er vast een hoop lol aan beleven.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 12 december 2002