Varsity Blues (1999)

Regie: Brian Robbins | 100 minuten | drama, komedie, sport | Acteurs: James Van Der Beek, Amy Smart, Jon Voight, Paul Walker, Ron Lester, Scott Caan, Eliel Swinton, Richard Lineback, Ali Larter, Tiffany C. Love, Thomas F. Duffy, Jill Parker-Jones, Tonie Perensky, Joe Pichler, Mark Walters, Brady Coleman, James N. Harrell, Jesse Plemons, Sam Pleasant, Tim Crowley, Don Cass, James Michael O’Brien, Mark Robert Ellis, Robert Lott

Je zou niet zo gauw in zijn team willen zitten! Jon Voight speelt voortreffelijk de rol van meedogenloze footballcoach in het door MTV geproduceerde ‘Varsity Blues’. Je zou ook zeker niet in het begin de bankzitter willen zijn die James Van Der Beek speelt, want de coach heeft de pik op hem. Voor zijn eerste hoofdrol sinds de tv-serie ‘Dawson’s Creek’ (1998-2003) doste hij zich uit met donker haar, Texaans accent en extra spierbundels. Net als Dawson is Mox een sympathiek karakter, alleen wat ruiger en sportiever. Van Der Beek maakt zeker indruk vooral wanneer hij coach Kilmer trotseert en bij zijn peptalk tijdens de finale.

Voordat Paul Walker de transitie naar volwassen rollen maakte met ‘The Fast and the Furious’ (2001) speelde hij hier Lance Harbor, ster quarterback van West Canaan. De toentertijd zwaarlijvige Ron Lester is de lieve linebacker Billy Bob. Scott Caan (meer dan alleen de zoon van James Caan) verwierf bekendheid met deze film door zijn rol als de clowneske Charlie Tweeder. Hier speelt hij een soort van Stifler, gangmaker uit ‘American Pie’, maar hierna volgden rollen in ‘Boiler Room’ (2000) en ‘Ocean’s Eleven’ (2001).

De rest van het team bestaat uit professionele Texaanse footballspelers die voor middelbare scholieren konden doorgaan. Met Van Der Beek, Walker en Caan zit het dus wel goed qua uiterlijk. Ook de knappe Ali Larter uit ‘Final Destination’ (2000) en de mooie Amy Smart van ‘The Butterfly Effect’ (2004) zitten er ook in als twee sterk verschillende spelersvriendinnetjes.

Wat ‘Varsity Blues’ bijzonder maakt is dat de tienerfilm qua inhoud ook goed vertegenwoordigd is. Regisseur Brian Robbins is een sportfanaat en hij wilde voor zijn publiek een herkenbare film maken over de (te grote) druk die ouders, leraren en soms zelfs hele dorpen in Amerika leggen op kinderen om goed te presteren in de sport. Hoe winnende footballspelers en hun coach vereerd worden als halfgoden. Hoe iemand na de ervaring van succes moet kiezen tussen zijn eigen toekomst of die van zijn teamgenoten.

In ‘Varsity Blues’ zit genoeg tienerlol vaak aangespoord door Tweeder. Denk aan America’s Funniest Shots in the Nuts, een drink- en kotswedstrijd, een gestolen politiewagen, stripclub en slagroombikini. Petje of liever hoedje af voor Scott Caan die in een scène met naakte vrouwen ervoor koos om ook bloot te zijn omdat hij het anders seksistisch vond. Maar gelukkig is deze puberhumor altijd ter ondersteuning van het verhaal. De actie is heftig en echt, het resultaat van voorbereiding, coördinatie en vele nachten aan shoots op een enorm veld. De acteurs kregen speciale footballtraining voor hun rollen in het team, elke dag vier uur footballkamp. In ‘Varsity Blues’ wisselen de actie, drama- en humorelementen zich in een rap tempo af waardoor je je als kijker geen minuut verveelt. Touchdown!

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 8 juli 1999