View from the Top (2003)

Regie: Bruno Barreto | 87 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Gwyneth Paltrow, Christina Applegate, Mark Ruffalo, Candice Bergen, Kelly Preston, Rob Lowe, Mike Myers, Mark Blucas, Stacey Dash

Gwyneth Paltrow speelt Donna Jensen, het dorpse meisje (al kun je Gwyneth bijna geen meisje meer noemen), dat op een avond nadat haar vriendje, de quarterback (cliché cliché), het uit heeft gemaakt door middel van een verjaardagskaart, haar verdriet wil verdrinken in een bruin kroegje. Het vriendje is een korte rol van Marc Blucas, ook bekend als Riley uit seizoen vier en vijf van ‘Buffy the Vampire Slayer’ (1997-2003). Haar oog valt op een tv-uitzending, waar Sally Weston (Candice Bergen) wordt geïnterviewd over haar succesvolle boek dat ze geschreven heeft over haar nog succesvollere carrière als stewardess. In enkele ogenblikken is het besluit van Donna genomen, ze wordt stewardess!

Haar eerste baan is bij Sierra Airlines, een kleine onderneming, waar de stewardessen rondlopen in strakke lycra kleding, zodat ze er uit zien als serveersters in een striptent. Haar collega Sherry wordt gespeeld door Kelly Preston. Haar eerste vlucht wordt een ramp, ze denkt dat het vliegtuig neerstort en jaagt de passagiers hiermee de stuipen op het lijf. Rob Lowe heeft nog een kleine rol als piloot, die de potentie van Donna doorheeft en haar geruststelt.

Al snel raakt ze gewend in de lucht en werkt ze zelfs een nieuwe stewardess in, Christine Montgomery. Deze rol wordt gespeeld door Christina Applegate, die haar ‘Married with… children’-ervaring (1987-1997) weer kan gebruiken, omdat de rol die ze daar speelde, niet zoveel verschilt van de rol die ze nu speelt. Al is ze niet blond in deze film en gaat ze hier iets meer over lijken (gelukkig niet letterlijk).

Donna ontmoet Ted Stewart, een jongen die zijn rechtenstudie heeft opgegeven om zijn droom achterna te gaan, het klikt en ze maken een afspraak voor het komende weekend. Op een dag in diezelfde week worden ze geconfronteerd met een groepje succesvolle stewardessen, die overduidelijk neerkijken op de drie dames en ze besluiten te gaan solliciteren bij Royalty Airlines. De interviewer is een leuke rol van een loensende Mike Myers. Het spreekt vanzelf dat Donna aangenomen wordt, maar verrassend genoeg ook Christina. De rol van Kelly Preston is hiermee afgelopen, haar karakter heeft de baan niet, en ze wordt hiermee sneller uit de film geschreven dan menig andere soapster.

Donna blinkt uit tijdens de korte opleiding, en de verwachtingen zijn hooggespannen, krijgt ze de gewenste standplaats New York of…. Het wordt de express-route vanaf Cleveland, de minst gewilde vlucht. Donna protesteert, wil haar examen inzien, maar dit is tegen de regels en ze krijgt over een jaar weer de kans.

Cleveland wordt iets draaglijker als blijkt dat Ted daar woont. Ze pakken de draad op waar ze die avond van hun eerste afspraakje zijn geëindigd en Donna probeert zo het jaar door te komen. Later dat jaar krijgt ze de kans om toch haar droom waar te maken, maar dat kost haar wel haar relatie met Ted. Of zal alles toch nog goedkomen?

‘View from the Top’ is een flauwe film, met grappen die je al van mijlenver aan ziet komen. Wat doet Oscarwinnares Paltrow in deze film? Ze is volstrekt ongeloofwaardig als white trash/trailer-park meisje, haar beschaafde uitspraak is hier debet aan. De ordinaire kleding die ze in deze film draagt, kan het feit niet verdoezelen, dat Gwyneth van goede afkomst is. Door deze film ga je ‘Shallow Hal’ (2001) meer waarderen. Mike Myers is af en toe grappig, al moet hij het hebben van zijn loensende oog. Hij krijgt meer screentime in deze film dan Gwyneth’s cameo als Dixie Normous in ‘Goldmember’ (2002).

Het is een film met een hoog Ken en Barbie-gehalte, ideaal voor zesjarige meisjes dus, maar daarvoor weer minder geschikt vanwege de platvloerse grappen, die niet grappig zijn. Het idee van een meisje dat droomt van een baan als stewardess is erg achterhaald en de botsing tussen carrière en relatie is zeker niet nieuw in deze film, en ook niet verrassend.

Bioscooprelease: 12 juni 2003