Vile (2011)

Regie: Taylor Sheridan | 90 minuten | horror | Acteurs: Eric Jay Beck, April Matson, Akeem Smith, Greg Cipes, Maya Hazen, Elisha Skorman, Heidi Mueller, Rob Kirkland, McKenzie Westmore, Ian Bohen, Stefanie Kym, Maria Olsen, Maynard James Keenan, Mark Hengst, Kieron Elliott, Artie Baxter, Ceilidh Lamont, Christopher Reed, Larry Beck, Kyle Wasserman, Linton Lafitte

In 2010 verscheen het laatste deel van de ‘Saw’ franchise. De serie was over het hoogtepunt heen en de makers hebben er goed aan gedaan om tijdig te stoppen. De verstokte horrorfan met een voorliefde voor martelporno stond sindsdien droog. Gelukkig kwam Taylor Sheridan deze arme lieden te hulp. De regisseur blikte in 2011 namelijk ‘Vile’ in. Dat de makers van deze productie erg goed naar ‘Saw’ hebben gekeken, wordt snel duidelijk…

Nick, zijn vriendin en twee vrienden keren terug van een paar dagen kamperen. Wanneer ze ’s avonds moeten tanken, worden ze aangesproken door een vrouw die hulp nodig heeft. Slecht plan, want vlak daarna worden ze gedrogeerd en ontwaken ze in een ruimte van waaruit geen ontsnapping mogelijk lijkt. De enige kans om te overleven is gebaseerd op een sociaal-psychologisch experiment en het produceren van een stof die het lichaam aanmaakt wanneer het blootgesteld wordt aan pijn.

‘Vile’ hanteert de quasifilosofische aanpak van ‘Saw’. In laatstgenoemde franchise probeerde schurk Jigsaw zijn testobjecten de waarde van het leven in te laten zien. Dat deed hij door hen aan huiveringwekkende testen te onderwerpen. Vaak eindigden die beproevingen in uiterst bloederige aangelegenheden. ‘Vile’ doet ongeveer hetzelfde, maar dan met een twist. In deze film is er geen Jigsaw, maar wel een vreemde wetenschapster die haar kandidate de vrijheid belooft als ze bereid zijn samen te werken. Dat ‘samenwerken’ houdt in dat ze bereid moeten zijn om pijn te lijden. Gedeelde smart is halve smart. Door de pijn te verdelen, kan iedereen vrijkomen. Uiteraard ziet niemand het zitten om als martelaar op te draven.

Echt slecht kun je ‘Vile’ niet noemen. Sheridan heeft een toffe locatie – een vervallen loods – gevonden en roept een viezige sfeer op door veel met kleurenfilters te werken. Het vale en uitgewassen kleurgebruik levert een ongemakkelijke ambiance op. In deze omgeving wil je niet zijn, zoveel is duidelijk. Het acteerwerk is niet vervelend, maar de personages blijven erg flets waardoor hun lot je koud laat. Je hoopt dat ze op gruwelijke wijze hun eind vinden, maar dat gebeurt te weinig. De camera draait vaak te snel weg, zodat verstokte ‘gorehounds’ niet aan hun trekken komen. Daarnaast gooit de vreemde soundtrack – met te softe muziek – roet in het eten. De rauwe sfeer wordt soms teniet gedaan door gevoelige tracks die veel te soft zijn. Het werkt bevreemdend.

Verder is het een gemiste kans dat de wetenschapster niet vaker in beeld komt. Ze had met haar zalvende stem en macabere uiterlijk de nieuwe Jigsaw kunnen worden. ‘Vile’ grossiert in gemiste kansen. Zonde. Hier had een betere film – misschien zelfs een franchise – ingezeten.

‘Vile’ verschijnt dinsdag 24 februari 2015 op DVD (Ultimate Horror Box).