Vision – Aus dem leben der Hildegard von Bingen (2009)

Regie: Margarethe von Trotta | 111 minuten | drama | Acteurs: Barbara Sukowa, Heino Ferch, Hannah Herzsprung, Gerald Alexander Held, Lena Stolze, Sunnyi Melles, Paula Kalenberg, Mareile Blendl, Vera Lippisch, Annemarie Düringer, Devid Striesow, Tristan Seith, Nicole Unger

Wie verwacht dat ‘Vision: Aus dem Leben der Hildegard von Bingen’ een gefilmde biografie is, zal zich na het zien van deze speelfilm van Margarethe von Trotta bedrogen voelen. De film behandelt eenvoudigweg te weinig aspecten uit het leven van deze veelzijdige en bijzondere vrouw om hieraan te voldoen.

Aangezien regisseur Margarethe von Trotta zich in de film focust op slechts enkele facetten van het leven van Hildegard von Bingen, ontgaat bij de kijker regelmatig de samenhang tussen de verschillende gebeurtenissen. Daarbij komt dat de personages niet of nauwelijks worden geïntroduceerd. Ook de snelheid waarmee zij ten tonele verschijnen en weer verdwijnen, maakt het bijna noodzakelijk dat enige voorkennis van dit stukje geschiedenis een vereiste is. Het script ontbeert ook de nodige diepgang. Problemen worden vaak met een brief of een kort gesprek opgelost terwijl de impact van de beslissing grote gevolgen heeft, die vervolgens weer niet worden uitgediept. Hetzelfde geldt voor de visioenen die Hildegard von Bingen zou hebben. We zien en horen haar de visioenen dicteren, maar daar houdt het dan ook mee op. De consequenties die deze visioenen hebben worden niet nader toegelicht.

Het acteerniveau is acceptabel maar niet meeslepend. Barbara Sukowa scoort een ruime voldoende met haar vertolking van Hildegard von Bingen, maar desondanks weet zij de kijker niet mee in het verhaal te trekken. De komst van Richardis, gespeeld door Hannah Herzsprung, zorgt wel voor nieuw elan in een film waarbij de plot duidelijk ondergeschikt is aan de beelden. ‘Vision: Aus dem Leben der Hildegard von Bingen’ is simpelweg een prachtig uitziend en sterk geromantiseerd kostuumdrama, waarin regisseur Margarethe von Trotta wel toont dat zij oog heeft voor detail, licht en compositie. De mooie beelden zorgen er echter voor dat de aandacht enigszins wordt afgeleid van de tekortkomingen in het door haarzelf geschreven script.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 2 september 2010